Blogurile nou-lansate: Cotidianul, Mediafax, Realitatea. Pariez pe al doilea

Blogurile Mediafax au găsit repede o soluție pentru a interesa cititorii, Cotidianul seamănă prea tare cu ce se găsește prin ziar și nu are specializări, iar Realitatea.net e doar un embrion. Însă unul sănătos.

“Cotidianul” ne oferă o plăcintă cu politică, greu de digerat fiindcă vine la antreul sau desertul a ceea ce face media clasică, fel principal compus din aceleași ingrediente. Lucescu, Teodorescu, Pătrășconiu, Rogozanu, Ungureanu, Voinescu, nume care spun ceva colegilor, dacă nu și publicului, scriu toți cam despre ceea ce scriu în paginile ziarului și prea des despre unul și același lucru. Simptomatic era faptul că joi, 8 martie, demisia Monei Muscă era abordată de patru din cele șase bloguri. Singurul care pare a-și crea o identitate și un discurs alternativ față de cel de la ziar e Costi Rogozanu, care vorbește de regulă despre media. Marius Cosmeanu are vreo două postări extraterestre care m-au interesat, fiindcă iar nu sunt ce găsești în ziare și s-ar putea transforma în ceva indy. Din păcate, Cristian Teodorescu face și el politică, deși ar putea spune lucruri foarte interesante despre cărți și alte segmente culturale.

Impresia mea e că lumea nu vine pe bloguri pentru ceea ce ar putea găsi în ziare. Totuși, e prea devreme pentru un verdict negativ, începutul înseamnă de obicei bâjbâieli și nu e nimic rușinos în asta. Mă gândesc cum arăta Blog.HotNews.ro acum un an și lucrurile nu erau deloc clare, deși aveam o împărțire pe domenii.

Mediafax, cel mai nou-venit în așa-numita blogosferă, a început în forță. Indira Crasnea sau Cristi Dimitriu sunt ziariști de agenție cu peste 10 ani vechime, care știu să scrie și altfel decât sec. Au la dispoziție o grămadă de material care nu poate intra pe fluxuri, știu ce să facă cu el. Mi-a plăcut mai ales ce face Dimitriu cu “resturile”. Am scris deja cum Tăriceanu a fost căutat când era contestat nu mai știu unde și a fost găsit la Constanța, unde se plimba cu Gică Hagi. Pe flux n-aveai cum să dai reacția lui Tăriceanu la cutare amenințări politice, că Tăriceanu n-a avut nici una. În schimb, anecdota, pusă pe blog, a fost de tot hazul. Un alt exemplu din aceeași categorie e comunicatul pe care același Cristi Dimitriu l-a cules din coșul de gunoi al agenției: Piedone și Adi de Vito fac show la Apaca, de 8 martie. O porcărie de captatio politic, care însă dacă o vezi în lumina în care trebuie să o vezi e un mic roman despre apucăturile clasei noastre conducătoare. Mai mult, oamenii care scriu pe blog – altminteri, capetele agenției – și-au trimis reporterii la circul Piedone-De Vito, iar aceștia au venit cu relatarea.

De ce abordarea asta merge: e off-beat, un pic tabloidă în sensul bun. “Libertatea” a reușit așa ceva acum vreo câțiva ani cu a ei pagină doi, de politică. Ion Diaconescu nimerea, din greșeală, în Camera Deputaților, la toaleta doamnelor, Ziarul scria. Ce e mai important? dondăneala ineptă a parlamentarilor despre legea cu tăiatul pădurilor sau faptul că liderul și patriarhul opoziției nu mai face diferența între două toalete?

În fine, în ordine alfabetică, Realitatea.net își adaugă “/blog“, iar aici e deocamdată ceva încă în curs de a se pune la punct. Ce îmi place: că oamenii care scriu cu nume, Constantin Crețan și Bogdan Pitaru, au voci distincte și ceva de spus. Ei nu există pe sticlă, deci pericolul ca lucrurile să se amestece, ca la “Cotidianul”, e mai mic. Ideea cu “Bârlogul lui Nistorescu” nu e vreo invenție de Internet, dar e bine că editorialele actuale ale fostului director al EVZ se găsesc undeva (eu nu le-am găsit pe Editie.ro – trebuia să le caut în altă parte?).

Ceea ce e bine la cei doi scriitori e că însemnările sunt concise, convingătoare, arată spirit de observație.

Sigur că pagina de gardă, cu postările semnate “Echipa site-ului”, e ceva ce trebuie să se dreagă, mai sunt ajustări de făcut ș.a.m.d. Proiectul însă nu a fost comunicat, prin urmare e de așteptat. Întrebarea care rămâne e: mai are Realitatea TV pe cineva în același timp capabil și dispus să scrie ca Pitaru și Crețan? Să sperăm că nu e una retorică.

Concluzie: Treaba se întețește în blogosferă. Există destule efecte bune pe care cele trei lansări le pot avea în diferite direcții. Unul ar fi captarea unui public civilizat sau civilizarea publicului captat, care înseamnă și o relativă asanare a jegului în care din păcate ne bălăcim pe alocuri pe Web. Concurența apărută are oricum efecte bune, iar dincolo de beneficiile de branding și trafic, cele trei medii de informare pot trece printr-o mică revoluție a mentalităților, provocată de faptul că propriii bloggeri ar putea scoate din rutină ditamai redacțiile.

E de văzut ce se va întâmpla cu alte medii de informare. Deși a început devreme cu bloguri, “Evenimentul zilei” nu a făcut mare lucru cu ele. Fără bloguri, “Gândul” s-a mărginit la a stârni un întreg tămbălău pe Internet, nu doar din cauza poveștii cu Gramo, dar și fiindcă referirile la bloguri au fost violente și aproximative, ca o mare parte a ziarului crescut sub pulpana magistrului CTP. “Compact” oferă ceva de categorie ușoară, dar nu obligatoriu greșit, iar ziarele de sport, în primul rând GSP, au atras un trafic considerabil cu blogurile. Sigur că toate cele de mai sus ar merita o analiză mai atentă, inclusiv pe bază de cifre, care uneori nu sunt la lumina zilei. Dar, una peste alta, se cheamă că media din România a început să își construiască propria blogosferă.

Share this...
Email this to someoneShare on LinkedInShare on RedditTweet about this on TwitterShare on Facebook

5 thoughts on “Blogurile nou-lansate: Cotidianul, Mediafax, Realitatea. Pariez pe al doilea”

  1. Iulian,

    Cred ca esti incredibil de corect politic — eu observ de fapt ca cei pe care ii mentionezi isi fac bloguri fara sa stie exact in ce se baga sau ce fac exact.

    E drept, sunt la inceput si trebuie incurajati dar nu o sa invete niciodatat daca sunt doar mangaiati pe crestet. De ce nu spui lucrurilor pe nume?

    Evz/Compact/Ringier la bloguri sunt cvasi-pasivi si neatractivi pentru oricine, politicos vorbind.

    Cotidianul a facut o treaba generica, probabil de la management directia.

    GSP se adreseaza foarte soft si lasciv targetului Libertatea (traditional gsp), iar Realitatea a intrat in hora datorita vreunui consultant care trebuie sa justifice un job. Adica fortat si nu pentru ca oamenii inteleg ce si cum sau ca ar face un job ce justifica salariul.

    E atat de usor sa citesti contextul doar din posturile scrise din ceea ce ei numesc pompos bloguri – incomfortabilitatea autorilor cu mediul asta mi se pare strigatoare la cer.

    Singurii care sunt decenti sunt intr-adevar oamenii mediafax, pentru mine o surpriza foarte placuta.

    Ideea din jurul unor bloguri de jurnalisti se poate reduce la pareri pertinente exprimate clar si concis, fara legatura cu cele x caractere maxim adminse si scrise in limbaj de lemn de cele mai multe ori. Iar asta este o mare problema mare a jurnalistilor old school, ce sunt inchistati intr-o paradigma veche, de mul prea multi ani. Exista o gramada de exemple de afara de comparatie daca ce spun suna prea generalist sau concluziv…

    Evident, my 2 cents targetati catre o critica constructiva. 🙂

  2. Dragos:

    Cred că în materie de bloguri treaba începe să semene a oldskool vs. newskool, cum zici tu, dar altfel. Oldskool-ul, în care te așezi și tu, are în cap un soi de puritate imaginară a blogging-ului și dă verdicte în privința nou-veniților, care bâjbâie în căutarea a ceva cu sens. A bloga sau cum s-o spune e un fel de ritual rezervat unor inițiați și în momentul în care intri în filmul ăsta trebuie să faci o serie întreagă de gesturi rituale, ca să intri pe undeva într-o ierarhie nescrisă. De obicei, intrarea pe bloguri constă în șuturi în fund și pumni în cap, cum le-ai și dat tu, puțin, celor de mai sus.

    Newskool-ul înseamnă în general oameni veniți din alte zone, cu obiceiuri și competențe de comunicare destul de bune, care parțial le servesc la ceea ce fac pe blog, deși, sigur, nu ajung pentru succes și lucrul făcut coerent. Mai puțin atenți la cultura specifică blogging-ului, oameni precum cei de la “Cotidianul” fac altfel zis ce știu să facă și stârnesc indignarea puriștilor. S-ar putea să-și găsească un public sau s-ar putea nu.

    Dar, una peste alta, uite că GSP, care nu te încântă ca blog, are cele mai populare bloguri și scoate și bani din ele, iar eu nu știu de ce ne-ar deranja asta, dacă nu cumva e vorba de faptul că nou-veniții au pe alocuri mai mult succes decât unii dintre cei vechi. Cititorul de Internet e ceea ce e, știm foarte bine. Ringier, într-adevăr, n-a făcut mare scofală, dar asta am și spus cred, iar în privința Realitatea.net, din câte știu, ideea e a șefului site-ului, Costi Crețan, și nu a vreunui consultant. În timp ce noi ne strâmbăm fiindcă editorialele lui Nistorescu sunt puse acolo rudimentar, s-ar putea ca ele să-și găsească public și să atragă trafic. Să nu uităm că Nistorescu, așa cum e (nu sunt printre fanii lui), a rămas în istoria Internetului prin povestea virală cu “Cântarea Americii”.

    Din punctul meu de vedere, “oldskool”-ul nu are, global, nici profesionalismul, nici inteligența, nici popularitatea și nici platforma de promovare care l-ar putea face să se opună invaziei jurnaliștilor. Oamenii care fac ceva coerent, ca tine, cu Metropotam, sunt puțini. My 2 cents se duc pe următorul pronostic: asupra nou-veniților va începe să plouă cu înjurături și strâmbături. Unii dintre ei vor rămâne de căruță, cum au rămas în momentul de față blogurile din EVZ. Alții își vor vedea liniștit de treabă și vor face trafic, își vor găsi o voce distinctă, iar lucrurile se vor amesteca spre beneficiul cui vrea să citească.

  3. 🙂 — Nu, in nici un caz comentariul meu nu trebuie privit ca “suturi si injuraturi” imi cer scuze celor implicati daca au inteles asta sau au luat-o asa.

    S-a dorit a fi un reality check, altfel ei vor crede ca fac ceva bun, si este clar ca nu este asa din orice perspectiva poti privi, fie old, fie new, fie middle school (btw tare aia cu puritatea imaginara a bloggingul :D)

    Remember, perceptia *este* realitate! Si la sfarsitul zilei conteaza evolutia, nu?

  4. Ei, am zis “puțin”. Cum era să-i tocăm “de la înălțimea” a ceea ce știm noi? În definitiv, bloggingul e mai curând comunicare spontană și în afacerea asta, “știința” ta, mai veche, și a mea, mai nouă, nu contează așa de tare. Recunosc că abordarea lui Dimitriu de pe Mediafax m-a surprins, deși la experiența mea generală încep să am tendința să cred că totul s-a făcut 🙂 Și așa mai departe.

    Sigur că o să vedem ce se alege de-abia peste câteva luni. Dacă e să confuzăm cu totul lumea, o să mai adaug că Mediafax s-ar putea să nu facă trafic mare, deși nouă ne place cum au pornit – poate e ceva foarte niche și elitist. În schimb, zgomotul de la Cotidianul va atrage dezbateri. Eu am constatat și aici că, de câte opri spun “Băsescu” sau “Muscă”, se umple de reacții și lumea devine foarte interesată. Așa că…

  5. Mi se pare o analiza foarte buna, mai ales daca tinem cont ca respectivele bloguri sunt la inceput de drum. Cu toii am fost scolari si stim ca in clasa I-a toti am fost premianti 🙂 . Analiza contine si o doza de critica, constructiva. Felicitari!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *