Noua versiune BBC News, care e online de azi, include câteva lecții clare de design. Accentul e mai curând pe paginile de articole (“story pages”), care sunt unul din cele mai armonioase și mai funcționale exemple de punere în pagină “neliniară” (casetată, cu multe începuturi și final la alegerea cititorului/userului) a subiectului.
Dar cum vine asta, “accentul e pe paginile de articole”? Toată lumea se concentrează pe home page… o să vorbim și despre asta, dar să începem cu începutul.
HOMEPAGE VECHI VS. HOMEPAGE NOU: MAI CUPRINZĂTOR ȘI MAI 2.0
Că noul homepage (dreapta) e mai lung și mai dens nu e nicio surpriză: lățimea de bandă crește constant, ca și puterea procesoarelor, RAM-ul și altele. Totul se păstrează în limitele unui ecran cu lățime de 1024 de pixeli, dată fiind popularitatea notebook-urilor și a laptop-urilor cu display-uri mai mici sau egale cu 13″. Primul ecran (deasupra liniei roșii, orizontale) e “cam la fel” de dens, dar ceva mai aerisit în versiunea nouă, din dreapta. Surprizele sunt altele: “categoriile” (butoanele din stânga), care dau organizarea geografică în cazul BBC News și pe care mai toate site-urile le așază în stânga, unde erau în layoutul vechi, se mută pe meniul de sus. Coloana care ajută la navigație e în dreapta, ca în cazul blogurilor.
Schimbarea e departe de a fi o noutate absolută, dar BBC “rupe pisica” în mod subtil, prin raport cu look-ul tradițional al unui site de știri. Dezorientează lipsa categoriilor din stânga? Eu unul nu cred. Inteligent e poate faptul că BBC a fost puțin conservator, s-a descotorosit de ele mai târziu decât alții.
Să mai adăugăm doar că paleta de culori și logo-ul rămân la fel, dar un designer bun poate face o schimbare substanțială chiar și în aceste condiții, prin simplul joc al volumelor de culoare. Noul home page e mult mai “light”, deși e construit din aceleași ingrediente cromatice.
SCHIMBĂRILE IMPORTANTE: ÎN PAGINĂ
Ajungem cu asta și la ce e cu adevărat interesant: modificările din “story pages”, paginile de articol. Lucrurile arată cam așa:
Există trei zone fierbinți:
- Coloana din mijloc – poate fi folosită pentru așa-numitele sidebars, povești secundare, ca analiza din pagina de mai sus. Are avantajul de a reduce lungimea rândului de main story, cel care a devenit greu de citit din cauza numeroșilor pixeli disponibili pe orizontală. Sau, cum vrem s-o luăm, spațiul dintre coloana din dreapta și lățimea optimă a coloanei de main e folosit judicios.
- More on this story – trimiteri la conținut din site-ul BBC. Stau și mă întreb dacă sunt făcute cu mâna de web editorii BBC sau nu: multe CMS-uri (interfațe de administrare) ale unor site-uri mari din România cuprind, sub o formă sau alta, facilitatea de a introduce linkuri pe aceeași temă, la sfârșitul articolului. Din punctul de vedere al web editorului însă, a introduce câteva linkuri bine alese consumă mai mult timp decât a trânti un copy-paste din ediția de print. Oricum ar sta lucrurile, “More”-ul BBC News e excelent garnisit și mi se pare o idee bună să pui accentul pe așa ceva într-un site cu o arhivă foarte bogată în conținut. (Din păcate, la noi se face exact pe dos, dar asta-i altă poveste.)
- From other news sites – e ceva ce-a avut și Cotidianul.ro la un moment dat, dar prin piață s-au scrâșnit lucruri gen “fură de la alții”. Ei, acum “fură” și BBC. Care a înțeles că linkurile sunt conținut și că pierzi considerând cititorul un imbecil și îndopându-l numai cu propriile produse editoriale, de preferință peste 30, înșirate în footer-ul paginii întru creșterea page rankului și “sinergii” de naufragiați care se îneacă împreună.
Ar mai fi de menționat modul previzibil în care se înșiră butoanele de share pe rețele sociale. Lucrurile arată, evident, foarte simplu și foarte bine pe BBC News. De ce oferă pagina de articol mai mult(e) decât cea de intrare? Un motiv e cel din FAQ-ul legat de redesign:
In contrast to a few years ago, many of you now arrive on our site directly into story pages rather than starting at our front page. For this reason, we now provide a selection of top content from across the news website in story pages so that you can find content that interests you however you choose to navigate.
We think that the most natural place for you to see content related to the story you are reading is in context within the story body, and at the end of the story, so we’ve moved these too.
Cu alte cuvinte, “harta site-ului” arată altfel. Dacă ar fi să găsim o morală de un rând la toată povestea, ar fi ceea ce am mai spus: linkurile sunt conținut și integrarea în ecosistemul de Web contează.
UPDATE: Că BBC News e unul din cele mai puternice site-uri din lume se vede și din faptul că orice detaliu e privit cu lupa. Dispariția News.BBC.co.uk în favoarea BBC.co.uk/news ajunge să fie discutată pe The Next Web.
Imi plac mai mult site-urile de stiri care marcheaza mai apasat articolul principal. Adica o fotografie mai mare, vezi ce face Huffington Post. O “deschidere” mare e tranzitia fireasca de la ziarul tiparit-care avea asa ceva, mai putin la inceputurile lui cand era ingramadit text pe “a-ntaia”.
Ala ar fi un alt trend ‘de-acum’. Huffington are insa si deschideri cu mai multe poze, un lucru judicios daca te gandesti ca nu poti incepe cu o poza-soc. Pe de alta parte, pozele nu sunt specialitatea BBC.
Din punctul meu de vedere, integrarea in ecosistem e mai importanta, oricum. Cei care ‘dau linkuri’ castiga – vezi Drudgereport.com.
Pe mine mă încîntă la culme austeritatea acestui site. Demonstrează că se poate face ceva frumos și util fără pițipongeală în Flash, fără reclame intruzive, fără mizerii. Dacă e adevărat ce se spune, că îți muști limba ori de cîte ori cineva te “pomenește“ de bine, cred că mulți webdesigneri și patronii lor de pe la noi au rămas deja fără limbă. Deși, culmea, nu văd niciunul, trebuie să mai insist.
@ Marian – subscriu. Layout curat, ordonat, cu suficient white space incat sa nu devina obositor. Sunt curios ce fonturi folosesc.
@ Iulian – ideea cu “uite ce zic si altii despre asta” imi place mult de tot. E si un fel de endorsement al BBC fata de continutul livrat de terti.
Sorin: e și un gir pe care îl dau, dar la asta se adaugă “recomandarea” pură și simplă. Dacă linkul e acolo înseamnă că e ceva de citit în el.