Banii falşi exprimă adevărul

Un colectiv – că nu ştiu să-i zic altfel – care poate fi tatonat pe Transforma.info.ro a pus în circulaţie – virtual, bineînţeles – o serie de bancnote care au ca scop nu achiziţionarea de SUV-uri, ci stârnirea interesului pentru diferite valori naţionale:

Colectivul, că altfel n-am ştiut să-i spun, e compus din Sorin Axinte, Daniel Gavrilă, Ramona Sima, Sorin Trâncă și Bojan Spasic. O altă idee de bancnotă:

Comunicatul de presă:

Brandingul crește valoarea banilor

Un proiect independent propune

imaginație și idei pe bancnotele românești

Sorin Axinte, Daniel Gavrilă, Ramona Sima, Sorin Trâncă și Bojan Spasic lansează în discuție publică Valorile neobservate din mâinile noastre, un proiect care reconfigurează bancnotele românești astfel încât ele să reflecte aspirații naționale, mai relevante decât realitatea imediată.

Proiectul este accesibil online la www.transforma.info.ro începând cu 9 februarie 2009. Este primul proiect de branding cu impact social pe care îl propun cei cinci și una din puținele inițiative private din România care deschide o discuție publică pe o temă aparent rezervată statului.

România este în avangardă

Valorile neobservate din mâinile noastre oferă două soluții creativ-strategice pentru a contracara atitudinile uneori auto-distructive ale românilor: una clasică, România în avangardă, în care personalitățile sunt embleme ale valorii, și una mai puțin convențională, Ieri și Azi, pentru Mâine, în care elemente de arhitectură ilustrează prezentul, realitatea și concretul în sinergie cu personaje de basm, care fac legătura cu domeniul imaginației și al aspiraționalului.

„Este o idee care a apărut în urma întrebărilor pe care ni le punem, este o soluție realistă și fezabilă cu scopul de a transforma și îmbunătăți lumea în care trăim”, declară Daniel Gavrilă, unul dintre inițiatori. „Noi suntem gata să punem la bătaie competențe strategice și creative pentru realizarea unor astfel de proiecte, dacă cei responsabili se arată interesați. Dar obiectivul nostru este în primul rând de a deschide discuția despre acele lucruri care pot primi o nouă valoare pentru societate prin branding sau rebranding”, mai spune Gavrilă.

Banii comunică

Proiectul a pornit de la constatarea că folosim banii fără să ne gândim cum arată și ce spun ei despre noi. Totuși banii sunt unul dintre primele lucruri care comunică despre națiunea care îi folosește. În fine, ca obiect, ei sunt un produs și o declarație voluntară, nu un dat predefinit și greu modificabil, precum peisajul sau trăsăturile fizice. Prin urmare, proiectul Valorile neobservate din mâinile noastre propune nu neapărat un nou design al bancnotelor, cât mai ales o nouă optică asupra lor, care să ne inspire și care să vorbească despre aspirații, nevoi și chiar virtuți. Noul Leu transmite viziunea celor cinci strategi și creativi despre viitor; este progresist, optimist, inteligent; este modern, conceptual, colorat, estetic. In acelasi timp, este practic si sigur, plin de semnificatii, sincer, valoros.

Proiectul Valorile neobservate din mâinile noastre demonstrează că bancnotele pot fi ele însele niște obiecte de valoare în mâinile și în portofelele noastre.

  1. Florin Dumitrescu Reply

    Mi-ar fi plăcut şi mai mult dacă aş fi găsit o referire la Ştefan Comşa şi Dragoş Coman (de la Carioca), cei 2 designeri care acum 8-9 ani au pornit, cel puţin pe aceste meleaguri, reflecţia despre valori şi reprezentarea lor monetară; în cadrul unei expoziţii, concepută ca o lansare de bancnote la BNR, cu tot cu tipărire de astfel de “bani falşi”. Pe vremea aceea cei 2 erau colegi cu Dani Gavrilă la Y&R.

  2. Iulian Comanescu Reply

    Spam: ca şi la moneda de un leu…

    Florin: tocmai ai făcut referirea cu pricina 🙂 Ar fi şi mai frumos dacă găsim banii respectivi.

    Eu îmi amintesc de un Cannes Lions câştigat de nişte neozeelandezi sau australieni care au făcut anul trecut o campanie pe bani adevăraţi, cu nişte colante. Ideea strategică era că banii sunt printre obiectele cele mai circulate de oameni. Sigur că a fost greu cu aprobările de la banca centrală şi tot restul, dar…

  3. spam Reply

    in lumea nebuna in care traim, nu m-ar mira ca intr-un anume moment, sistemul de valori, fie el national, regional sau personal sa nu primeze in fatza consumerismului si sa asistam la o mega idee de business 😉 : reclame/promo pe bancnote… ca doar au aparut pe bonurile de casa, pe tichete de masa, pe abonamente de transport in comun, etc… iar banii dupa cum spui si tu / sau australienii, sunt printre obiectele cele mai circulate de oameni… ei? ce zici ? facem o firma care vinde spatiu publicitar pe bancnote? 😉

  4. Florin Dumitrescu Reply

    spam: nu e rau a exercitiu teoretic, dar e contra catorva legi care protejeaza entitatile si simbolurile nationale (inclusiv legea publicitatii)… mi se pare totusi o idee rodinica, capabila sa ii inspire pe artistii din zona pop-art sau pe activistii anti-capital…

Post your thoughts