Ba da, e bine că se desfiinţează TVR Info şi TVR Cultural

Adevărul a scris un articol despre deciziile luate de Consiliul de Administraţie al TVR – mai ales desfiinţarea TVR Cultural şi a TVR Info. Concluzia ziarului e: Planul lui Săftoiu nu salvează TVR. Mi-au solicitat şi mie părerea – vedeţi un fragment în articolul respectiv. Dar, spre deosebire de “Adevărul”, eu cred că restrângerea numărului de canale e un prim pas în direcţia bună, motiv pentru care reproduc aici ceea ce am spus, integral, pentru ziar:

TVR are carențe grave de conținut pe toate posturile și în toate intervalele orare, nu mai reușește să facă ratinguri de top decât cheltuind grămezi de bani pe sport. E clar că reducerea numărului total de ore de emisie ar putea aduce beneficii în materie de conținut, iar dispariția a două posturi asta înseamnă. TVR Info era clar o problemă, ca brand foarte expus imixtiunilor politice, care au existat, există și vor exista cât se va funcționa pe legea defectuoasă actuală și, în plus, deoarece canibaliza TVR 1 creând o a nu știu câta televiziune de știri care să ia din ratingul primului post public, nemaivorbind de risipirea resurselor. TVR Cultural era o idee tentantă, numai că acest post nu a realizat niciodată un număr semnificativ de telespectatori, probabil că e prea mult pentru ce se poate, acum, în România. Dacă mă întrebați pe mine, aș fi desființat și, sau în primul rând, TVR 3, dar acest post le conferă o rațiune în plus de a exista angajaților din teritoriu ai televiziunii publice, așa că trebuie cercetat de ce a fost păstrat.

Una peste alta, ar trebui probabil să avem un post generalist, pentru toate gusturile, și un altul premium și cam atât, cam cum a încercat Tudor Giurgiu prin 2005-2006. Pentru asta ar fi nevoie de câteva sute de angajați. Există un exemplu de succces în Serbia: după ce ajunsese o oficină de propagandă guvernamentală în vremurile lui Miloșevici, RTS, radio-televiziunea de acolo, a renunțat în deceniul trecut la a treia frecvență TV, care a fost dată unui operator privat, și a revenit în top cu cele două posturi pe care le are.

Avem deci o premisă a revirimentului în ce a făcut noua conducere, dar desigur că rămân o mulțime de probleme de resurse umane și de conținut de rezolvat și mai rămâne să vedem dacă noua conducere va fi măcar la fel de rezistentă la presiunea politicului precum cele vechi, fiindcă în aceste vremuri agitate s-ar putea să fie chiar mai rău. Ca dovadă faptul că în actuala restructurare a fost omorât în fașă și TVR Interactive, care era o entitate organizațională creată corect și care lansase deja un TVRinfo.ro promițător, dar, s-a dovedit, neconvenabil.

Eu unul voi crede că la TVR se pune o piatră peste alta atunci când voi vedea, de pildă, un concurs pentru producători independenți corect organizat și cu rezultate bune în grilă. Am colaborat la o emisiune externă a televiziunii publice și am văzut pe pielea mea care e rezistența la schimbare a organizației. Dincolo de managerii numiți politic, problema care se propagă de la un mandat la altul a TVR este mentalitatea angajaților, despre a căror competență auzim din când în când tot felul de laude, de la alți angajați ai TVR. Mi-ar plăcea însă ca asta să se vadă măcar sporadic pe post.

O să mai vedeţi lucruri scrise de mine pe tema asta.

  1. Dacian Reply

    Ok, nu-s de acord cu partea in care ziceti ca e o decizie buna desfiintarea TVR Info si TVR Cultural. Cand ai un post cu probleme de identitate, cum e primul, sau altul incapabil sa-si gaseasca o nisa stabila, solutia nu e sa le inchizi. TVR Info era o optiune prafuita, dar diferita in comparatie cu celelalte posturi de stiri de pe piata. Se simtea (vorbesc la trecut, desi postul inca exista, dar am intrat in retorica asta) ca nu luptau pentru audienta, iar asta a insemnat subiecte diverse, abordari potolite si invitati care aveau ceva de spus (chiar daca adesea nu stiau s-o spuna pentru tv). Personal, nu inteleg ce anume inseamna TVR2 Cultural, asa cum nu inteleg deloc de ce desfiintarea celor doua posturi inseamna comasare. TVR1 devinde un fel de post de stiri, dar cu filme si emisiuni de divertisment seara si in weekend? Adica o copie a B1TV de acum un an? TVR2 Cultural? Si TVR3? Nu cred ca deciziile astea sunt o carte castigatoare si nu vad TVRul iesind din bezna in care se afla. Cu cine si cu ce? Cu emisiuni de genul Fabrica de staruri, sau cum ii zicea? Nu prea cred…

  2. Marian Stavaroiu Reply

    Bună ziua tuturor.

    Mă frapează o chestie: Serbia are 2 canale publice la o suprafaţă cam de 3 ori mai mică decât a Romaniei şi o populaţie tot cam de 3 ori mai mică (mă rog, dacă mai ştim noi câţi suntem, eventual).

    Cred că ar fi interesantă o statistică de acest gen: câte posturi publice în funcţie de populaţie, în fiecare ţară. Apoi despre audienţe, despre moduri de finanţare (şi cuantumuri), etc.

    Ca să avem ce compara, zic.

  3. Iulian Comanescu Reply

    Dpdv democraţie, UE şi ce mai vrei tu, problema e să ai măcar un post care să ajungă oriunde şi care să informeze lumea. Chestia asta e serios ameninţată în România cu ocazia digitalizării, care se va produce, probabil, în 2015. Atunci, un segment de populaţie care prindea doar TVR 1 pe antenă va rămâne în beznă.

    Argumentul că piaţa sârbească e mai mică de cinci ori nu ţine, fiindcă TV publică ţine de resurse, iar resursele ţin de taxa TV. La ei, e cam 46 de euro pe an, în timp ce la noi e vreo 11, deci de cinci ori mai mică. Grosso modo, reiese că am putea să ne permitem cam ceea ce îşi permit ei 🙂

  4. Marian Stavaroiu Reply

    Aoleu… iar reluam discutia pe partea tehnica? Parca era vorba ca apare nu stiu ce mare studiu cu Soros si alte chestii…
    Hai sa ne intelegem: cei care vor avea de suferit cu trecerea la digital pot rezolva problema cu vreo 100 de lei ACUM. Daca intervine statul si subventioneaza “chinezaria“ aia care transforma un aparat analogic intr-unul digital, problema e ca si rezolvata. Si ESTE obligatia statului roman sa faca asta!

  5. Iulian Comanescu Reply

    Studiul Soros a apărut demult. Caută “Mapping digital media Romania” pe Google. 100 de lei e imens pentru ăia care n-au cablu.

  6. fLoreign Reply

    Ce populatie are tara, fie ca e vorba de Romania, fie ca de Serbia, mi se pare mai putin relevant. Ca tot 24 ore au la dispozitie, in definitiv. Mai putin chiar, in tarile unde se munceste, nu se intinde mana. Cam asta voia si Iulian sa spuna probabil.

    Ce pui in grila aia de 24 ore e problema, intr-adevar. Insa din acelasi set de probleme este si renuntarea la TVR Cultural. De acum ce urmeaza, Teledoctorat?

  7. Marian Stavaroiu Reply

    @ fLoreign: cu tot respectul, dar nu prea sunt de acord.
    Daca 100 de oameni se uita la un singur program timp de 3 ore pe zi, aceeasi oameni se vor imparti in grupuri de 20 care se vor uita la 5 programe, tot vreo 3 ore pe zi.
    Asta ca sa simplificam la maximum teoria despre audiente, market share si alte chestii la care voi va pricepeti mai bine.
    Mergand pe ideea din comentariul anterior, inseamna ca firmele de cablu fac munca patriotica: lumea se uita la 2-3 programe, restul se difuzeaza degeaba.

    Revenind la problema aia tehnica, ce ma roade pe mine, ca tehnician si consumator (foarte moderat) de televiziune.
    Iulian, am citit ieri acel raport. Nu l-am cautat la timp, am crezut ca apare aici.
    Unul dintre motivele principale pentru care nu se impulsioneaza trecerea la emisie digitala este numarul mic al celor care mai receptioneaza prin antena. Se pleaca de la premisa absolut gresita ca asta e situatia si n-are rost.

    Fals, fals, iar fals si absolut gresit.

    Lumea s-a indreptat catre cablu si DTH (satelit) tocmai fiindca nu a avut oferta gratuita. Ia sa lansam noi canale multiple in sistem digital free-to-air si sa vedem ce se intampla: renunta lumea la cablu si ligheane pentru a receptiona gratuit?
    Raspunsul este clar DA si aceasta este spaima primordiala a furnizorilor. Iata de ce ei sunt primii care impiedica lansarea TV digitala. Iar influenta lor e foarte mare, dupa cum lesne se observa.
    Hai s-o lasam naibii de criza, s-ar fi gasit solutii si pe timp de criza. Este exact ceea ce am mai afirmat si altadata: cine sa dea TV pe gratis poporului???

    ( Un abonament la cablu TV se ridica de multe ori la…. nici mai mult nici mai putin decat 10% din salariul minim pe economie. Ia analizati prin prisma aceasta, va rog mult).

Post your thoughts