Avem niște tămâie. Cum procedăm?

Acum niște ani, un amic cu un blog ortodox îmi cerea sfaturi cu privire la look-ul lui, al blogului. M-am uitat la linkul pe care îl vedeți și voi și mai întâi mi s-a părut cam lipsit de culoare. Dar e potrivită culoarea cu Cele Sfinte? Crucea seamănă cu un biscuite. Dar există și cruci “frumoase”? Până la urmă m-am gândit că să vezi religia, și mai ales tradiționala ortodoxie, într-o grilă de marketing/imagine e o tâmpenie. Într-un sens, Biserica e mama marketingului din toate timpurile. Într-un altul, e cam păcătos să-ncerci să o comunici cu mijloace contemporane. Cel puțin la noi, la ortodocși, fiindcă la catolici se permit mai multe.

Aseară, plimbându-mă pe Magheru, am dat însă de niște oameni care nu cred asta:

Magazin bisericesc pe Magheru

Magazin bisericesc pe Magheru

Sigur, ar fi foarte ușor să ne-apucăm să bombănim împotriva Bisericii Ortodoxe pentru mesajul “2 în 1”. Totuși, nu e strigarea BOR, e a magazinului, care, probabil, are binecuvântarea Patriarhiei. Dar e, oricum, un magazin.

Rămâne doar ciudățenia care se ivește atunci când registrul de comunicare al Bisericii se altoiește cu locurile comune ale marketingului contemporan. Posibil, business-ul cu cele bisericești e și el afectat de criză. E util mesajul de mai sus?

Toate acestea sunt desigur valabile dacă inscripția se datorează magazinului. Nu e exclus ca ea să fie un graffito, artă urbană. Care e de felul ei cam de stânga, deci anti-religioasă… Totuși, asocierea ciudată nu poate decât să stârnească aceleași meditații.

UPDATE: Pe blogul lui, Dan Pătrașcu spune că Biserica ar trebui să folosească tehnicile contemporane de comunicare (cu accent mai pe social media decât pe marketing/ATL clasic). Mă bucur că am provocat pe cineva cu bruionul de mai sus; totuși, rămân la părerea mea, că cel puțin în Ortodoxie, prea mult marketing sau prea multă comunicare strică. Mai știți cum s-a întâmplat cu chipurile biometrice? Tot scandalul a pornit de la registre diferite de comunicare. Duhovnici de statura unui Arsenie Papacioc sau a părintelui Pârvu au ajuns pe YouTube cu o serie de opinii radicale, intelighenția s-a stârnit și așa mai departe. Duhovnicii pe care i-am numit știu foarte bine să predice și să comunice unu la unu la spovedanie, sunt tipuri de relații/Sfinte Taine lăsate așa de mii de ani. E vorba de puțin altceva decât “broadcasting”-ul sau chiar “narrowcasting”-ul la care se așteaptă Dan.

Sigur că pe de altă parte Biserica trebuie să vină cumva spre oameni și uneori n-o face, în ziua de azi; dacă Dan asta vrea să spună, atunci are dreptate.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *