Autoreclama – din EVZ: Expansiune si greseli on-line

In editia de sambata, 30 octombrie, a EVZ, trec in revista cateva din miscarile pe care le-au facut brandurile de hartie sau TV pe Internet, pornind de la pretextul relansarii Protv.ro. Eram cam grabit si obosit vineri, cand am scris, dar Catalin Tolontan imi face placerea de a ma numi “vocea numarul unu in domeniu” (expertiza mass media) pe blogul lui. Ii multumesc pentru aprecieri si raspund aici celor doua teme de discutie avansate, fiindca la el pe blog reactia mea s-ar pierde intre multii (53) de domni care au diferite lucruri de spus. Temele lui Catalin sunt doua:

1. Publicitatea nu are ?®nca standarde ferme. De pilda, ?®n presa scrisa, regula de aur e marcarea articolelor care s?®nt publicate din alta ratiune dec?®t decizia libera a redactiei de a-si informa publicul. Pe net, lucrurile s?®nt neclare si, dupa gustul multor vizitatori, aceasta duce la practici agresive din partea editorilor.

Din pacate, tendinta asta pare greu de franat. Putem sa ne uitam in doua locuri – audiovizual si pe Internet – si vedea ca discursul publicitar incepe sa se impleteasca cu cel jurnalistic, oricat am protestat eu si Razvan Ionescu impotriva acestei istorii prin 2005, la un ziar nu tocmai rau, dar de la marginea lumii, numit EVZ. Iata doua fapte care plaseaza discutia intr-un alt context:

– forurile UE au emanat o directiva numita Audiovizualul Fara Frontiere, care printre altele incurajeaza plasarea de produse in programele TV. La o prima vedere, eu deduc ca se renunta la calupurile clasice de reclama, care gonesc telespectatorul, acesta inghite mai usor mesajul publicitar, fara insa a sti ca o face.

– Rupert Murdoch a achizitionat recent MySpace.com, contra a aproape 600 de milioane de dolari, si intentioneaza sa faca din el cea mai puternica platforma de e-marketing. Site-ul numara vreo 100 de milioane de inscrisi si e construit pe principiul social network (Web 2.0): retele de prieteni cu pagini personale, bloguri, liste de interese, ASL etc. Mesajul de marketing urmeaza sa fie difuzat pe aceasta “infrastructura” sub forma: “Uite un clip cool” – dar clipul promoveaza albumul care aduce bani etc.

Suna a teoria conspiratiei, dar lumea incolo pare a se deplasa. Singura consolare care-mi vine in minte acum este ca, in timp ce comunicarea va fi din ce in ce mai imbacsita de publicitate “subliminala”, publicitatea va fi si ea… imbacsita de comunicare. Filmuletele virale si celelalte purtatoare de mesaj publicitar ale viitorului vor fi mai creative, informative, entertaining decat clipul cu pasta de dinti obisnuita si pasta noastra de dinti.

2. Siteurile agregate de stiri. Ziarele se pl?®ng de ceva vreme ca siteurile lor s?®nt decapitalizate de catre platformele care colecteaza stiri. Mai multe organizatii mondiale ale editorilor au negociat cu marii jucatori (yahoo! e doar un exemplu). ?Žn general, producatorii de continut s?®nt frustrati pentru ca ?®n timp ce lupta pentru recrutarea talentelor e tot mai dificila, siteurile agregate culeg direct roadele.

Aici, News.google.com, stirile Yahoo si alte agregatoare fac deja legea, oricare-ar fi protestele ziarelor. Eu cred ca si mass media tiparite au o vina: se tin de aceeasi nenorocita de agenda zilnica si nu vin cu abordari proprii si creativitate. Se pune problema in ce masura informatia este proprietatea cuiva si raspunsul din ultima vreme tinde a fi ca nu este.

Daca, in schimb, cineva preia un feature, personal, ca orice feature, sau un alt concept creativ, este obligat macar sa citeze sursa, daca nu sa si plateasca. Site-urile care au succes au succes prin cu totul altceva decat regurgitarea marfurilor producatorilor directi de content. Agregatorii de stiri au venit cu organizari inovative (de genul “all 113 links on this topic” sau news alerts tematice). Alte site-uri se specializeaza pe o nisa sau alta, iar blogul meu e oarecum un exemplu extrem in sensul asta. Oricum, pe Internet nu poti – sau n-ai sa poti – sa traiesti pe spinarea altora. Stiu pe pielea mea, de la HotNews, ca nu conteaza cate stiri agregi, ci ce versiune a realitatii ii oferi cititorului. Site-ul e impropriu denumit agregator de stiri fiindca schema de oameni proprii nu ii permite sa ofere decat “agenda zilei”. Totusi, felul cum o ofera ii atrage trafic. Subiectele mari si constructia lor conteaza, ca sa va vand un pont.

Post your thoughts