Audienţe radio, valul III, toamna-iarna 2008

Măsurate de Asociaţia pentru Audienţă Radio în perioada 1 IX – 14 XII 2008. Naţional:

Şi în Bucureşti:

  1. SemnulExclamarii Reply

    Banuiesc ca Radio ZU nu apare inca, fiind lansat curand.

  2. YODA Reply

    Eu cred ca Radio ZU nu a intrat la masuratoare la acest val. E chiar audienta Romantic FM, si-n penultimul val Romantic FM s-a plasat pe locul 3 la cota de piata.

  3. pitri Reply

    Marele perdant e 21 (desi e inca nr 1 pe bucuresti a pierdut o gramada de ascultatori);kiss-ul isi revine ,vedem la primarara ce mai zice zu….

  4. YODA Reply

    @pitri: da , a pierdut ceva. De la 27% / penultimul val) la 16 % e ceva, diferenta cred ca s-a dus la radio ZU

  5. Tudosiei Reply

    @ Iulian: Romantic are propria cifra acolo. Adica doar pe Bucuresti, in singurul loc in care apare. Si unde detine a treia cota de piata.
    In cifrele pe Urban nu mai apare, nemaiavand retea. Cu toate ca, avand emisie pe internet (main station + 4 posturi de nisa), cred ca ar fi avut in continuare o cifra onoranta.

    Imi pare rau ca livrezi astfel de presupuneri. Iti propun sa editezi acest comentariu sau sa il stergi de tot, dar sa iti iei in serios rolul pe care ti l-ai asumat (comentator al fenomenului media). Gandeste-te doar ca multi dintre cei care te citesc vor ramane cu ideea ca “cifra lui Romantic este, de fapt, a lui Radio ZU. Asa a zis Comanescu” (din punctul lor de vedere, ce-ai spus tu ramane batut in cuie; se bazeaza pe tine ca sursa credibila de informatie).
    Multumesc mult,
    Marius Tudosiei

  6. Iulian Comanescu Reply

    Tudosiei: cred că cine nu citeşte “presupun” şi cine nu vede mesajul acolo unde e, adică în subsol, nu are mare nevoie de precizie sau precizări. N-am ascuns niciodată că nu le ştiu pe toate şi că mizez pe ajutorul pe care îl primesc aici, în subsol, de la voi.

  7. Tudosiei Reply

    n-am zis ca trebuie sa le stim chiar pe toate si nici ca am fi perfecti…
    vorba ta: de aia suntem cu totii aici. Sa punem mana de la mana si intr-un final sa ajungem unde trebuie.

  8. Iulian Comanescu Reply

    Păi da. Discuţia e în sine o unitate de conţinut relevantă, ca să zic aşa, şi dacă am făcut o presupunere greşită, nu mi se pare corect s-o ascund sub preş. Din păcate, nu prea am avut timp de subiect nici cât să ordonez audienţele descrescător…

    Oricum, ca prime comentarii serioase aş zice că piaţa totală scade, ceea ce e nasol în contextul crizei. În afară de contemporary hits, nu s-a impus niciun format, există posturi “de care toată lumea a auzit, dar pe care nimeni nu le aude”, ca Guerilla sau Itsy Bitsy, cum spuneam cuiva. Tudosiei, ai legătura 🙂

  9. Tudosiei Reply

    Am putea pune fals problema scaderii pe seama sezonalitatii… 🙂 Dar stim ca nu e asa.
    CHR-urile s-au impus categoric, dar e un lucru valabil oriunde in lume… Povestea similara tabloidului, care conduce pietele la nivel de vanzari.
    Pe de alta parte, te contrazic un pic la “nici un alt format” si tot cu argumentul Romantic: e vorba despre pozitii constant bune pe un format care s-a consolidat in ani intregi. Este adevarat ca un post ca Romanitic nu va putea niciodata sa bata cota de piata a unui CHR, insa el isi are locul lui acolo.
    In plus, daca ne uitam la ce se intampla cu 21, de exemplu, scaderea poate fi foarte mare si rapida. De aceea evitam sa comparam brutal cele doua tipuri de posturi. Un post de muzica (romantic este in categoria easy listening, cu nota “european oriented”) nu trebuie comparat cu un CHR (cum sunt ZU, 21 si Kiss). Similar, tabloidele trebuie evitat de a fi puse in topurile quality. Spre deosebire de piata de print, care a acceptat aceste categorii, piata de radio inca nu separa posturile in functie de format/public.
    Asteptam cu interes valul urmator sa vedem cum se aseaza lucrurile. In acest val nu s-a simtit decat cutremurul – tsunami-ul vine in valul urmator.
    A propos de aranjarea posturilor (tot la gramada), iata FM-ul bucurestean pe cel mai important indicator – MARKET SHARE:
    1. Radio 21 – 16%
    2. kiss FM – 10,4%
    3. Romantic FM – 6,8%
    4. ProFM – 5,7%
    5. Europa FM – 5,6%

    In legatura cu asta, iti propun un deal: sa incercam separarea posturilor publice de cele private. Iar argumentul sta exact in modul de transmitere (FM la privati, toate tipurile inventate de catre om la cele publice). Mie mi se pare suficient argumentul pentru a face aceasta separare. Voua?

  10. YODA Reply

    @Tudosei: stii cum va arata clasamentul la valul de audienta de primavara?

    1. ZU
    2. Radio 21
    3.Kiss FM
    4. Romantic FM

    Si mie-mi place Romantic FM, este unul dintre posturile mele preferate, dar cam asa va sta situatia in primavara lui 2009. Si pariez pe asta

  11. Tudosiei Reply

    @Yoda. din pacate nu sunt intr-o pozitie in care sa-mi permit sa fac astfel de speculatii (nu-mi ascund niciodata identitatea si nici responsabilitatile).
    As fi instant acuzat de subiectivism – si pe buna dreptate.
    Nu pot decat sa imi exprim speranta ca postul CHR al Grupului va intra direct pe pozitia 1. si sa comentez exclusiv datele existente…

  12. Iulian Comanescu Reply

    Tudosiei: Problema mea e ce facem cu nişele. Eu cred că piaţa de radio se poate menţine numai dacă face mutări surprinzătoare şi vreun concept gen Guerilla, Itsy Bitsy sau “radio serios”, orice-ar însemna asta, se impune. Altfel, o să scadă în ponderea totalului de cheltuieli cu reclama şi, mă rog… un radio costă relativ puţin, dar de ce să-l ţii, dacă n-ai nici public, nici venituri?

  13. Maria Reply

    Personal am frecventa blocata pe guerilla, este singurul radio care imi place cu adevarat, pana la aparita lor imi placea un post de radio o vreme, apoi ma dezamagea, dar pe ei ii ascult de 3 ani si sunt la fel de incantata. Ii ascult acasa, in masina, pe strada cu castile in urechi. De aceea ma mira ca au o cota de piata asa mica. Pacat!

  14. qelul Reply

    Sondajul a inceput la inceputul lunii septembrie. ZU s-a lansat la sfarsitul lunii septembrie asa ca nu au cerut sa intre in masuratori. Nu aveau cum sa faca asta pt ca inca nu aveau nume (sau il aveau dar era parte din strategia de lansare sa-l tina ascuns). Metodologia ARA preupune ca posturile care nu intra in sondare sa apara la “other”. Se pot face niste presupuneri despre audienta ZU in Bucuresti dar sunt doar presupuneri pentru ca exista mult prea multe variabile ca sa poti face o estimare cat de cat exacta.
    Iulian, referitor la “nise” nu prea cred ca au sorti de izbanda. Radioul este ascultat fix de aceeasi oameni care se uita la TV si citesc ziare. Atata vreme cat “tabloidizarea” e la putere pe aceste medii, nici radioul nu este ferit.
    Tudosiei are dreptate. De foarte multe ori pe piata radio se compara mere cu pere. Dar asta se intampla si datorita unei gramezi de factori conjuncturali. De exemplu la nivel national se compara Kiss cu Europa doar pt ca au acoperiri similare, target-ul lor fiind diferit. Dar asta e o discutie lunga si alambicata.
    Mai mult decat scaderea R21 este interesanta scaderea EuropaFM. Este un argument in plus in favoarea afirmatiei mele de mai sus cum ca “tabloidul” domneste. Un radio serios (asa cum este perceput EuropaFM) pierde teren. Pe de alta parte misiunea radiourilor private este de a face bani si, implicit, de a livra publicului ce isi doreste.

  15. slow forward Reply

    Nu pricep o chestie… De ce Kiss are mai multi ascultatori decat Romania Actualitati, dar cota de piata e mai mica? Cum naiba se calculeaza cota aia?

  16. Tesiu Reply

    Slow forward: daily reach = ascultatori diferiti care asculta cel putin o data Indiferent de cat ori) un radio pe parcursul unei zile. cota de piata tine cont si de audienta pe sferturi de ora (cati ascultatori are un radio in fiecare sfert de ora). De exemplu un radio poate avea reach-ul 8 si o audienta medie pe sfert de ora de 2 (daca in fiecare sfert de ora sunt cate doi ascultatori diferiti). Alt radio cu reach-ul 5 poate avea audiente pe sferturi de ora mai mari (in fiecare ora 5 – daca cei 5 asculta o ora intreaga)
    Adica
    Radio 1 – Daily Reach 8, AQH 2
    Radio 2 – Daily Reach 5, AQH 5

    Formula Radio 1 e caracteristica radiourilor CHR – ascultatorii petrec mai putin timp cu un CHR. Ascultatorii radiourilor generaliste, sau cu un format specializat petrec mai multe sferturi de ora cu radiourile lor.

  17. Vincent Reply

    Insa cum se explica scaderea ProFM? Si referitor la discutia de mai devreme un zvon spune ca Romantic FM este aproape de a fi inchis asa ca mai mult ca sigur nu va mai prinde audientele de primara.

  18. cornel Reply

    Radio Sport Total FM si-a dublat cifrele in Bucuresti. Daca o tine pe panta asta, in valul viitor se poate apropia de Top 10

  19. Tudosiei Reply

    @ Vincet: Romantic FM este in afara unor discutii legate de inchidere. Apeleaza la logica: n-ar avea nici un sens atata vreme cat are o pozitie extrem de buna. Mai mult, daca ai urmarit in ultima vreme, postul a facut pasi seriosi inspre dezvoltarea online. Iti pot da si pozitia oficiala: NU se inchide.

    @Iulian, nisele au limitele lor. Si aici nu spun si “din pacate”. Asa sunt ele facute, sa se adreseze unui public strict delimitat, sa atace strict ocazional persoane din afara targetului. Pe cei din urma, insa, ii pierd repede, ceea ce e normal.
    La intrebarea ta “Ce facem cu nisele” nu pot decat sa iti dau un singur raspuns: incercam sa ii facem pe oamenii din agentii constienti de valoarea unei nise.
    Foarte sincer va spun ca in momentul in care am intrat mai adanc in “bucataria” Romanticului am avut o enorma surpriza. Comunitatea este una extrem de bine inchegata! Ceea ce o face “de nepretuit” pentru advertiseri. Din pacate, rationamentul omului de agentie il face sa aloce felii mari acolo unde se atinge masa mare. Gandind, oarecum adevarat, ca in marea masa se gasesc si cei x% de care are clientul nevoie… 🙂
    e o discutie extrem de lunga, dar pe scurt asta se intampla cu nisele. Trebuie sa ii facem pe oameni(agentii) constienti ca acest public este important pentru anumite branduri… In momentul in care reusim… Cam asta a fost cu nisele noastre.

    In ceea ce priveste categoria “Alte posturi” – data fiind metodologia, respondentul nu este incurajat sa raspunda exact/precis/fidel. Asa ca nu cautati ZU in cei numarati la “si altii”. Cand va aparea in lista, va fi cu totul altceva.

  20. Iulian Comanescu Reply

    Tudosiei: eu mă gândesc că piaţa de radio nu prea are cum să crească decât prin diversificare, după modelul televiziunilor. Dacă se confirmă, ZU ar putea fi ultimul mare “tabloid”, “CHR” sau cum vrei să-i zici. Nu văd cine ar mai putea ataca mainstream-ul.

    Revenind la televiziuni, putem să ne gândim ce s-ar fi întâmplat dacă nu s-ar fi lansat atâtea nişe (nici ele foarte rentabile, după cum ştim). E drept că din 2005 consumul total a scăzut, dar cum ar fi arătat el dacă n-aveam decât Antena 1, Pro TV şi Acasă TV?

  21. Tudosiei Reply

    clienti de nisa exista, mai trebuie doar ca agentiile sa ii consilieze corect si eficient pe acesti clienti.
    La profilul demografic al Romantic FM pot sa iti livrez o lista de cel putin 20 de clienti care se potrivesc “manusa”.

  22. YODA Reply

    Din cate se pare, din ce spune Adrian Tudor, se pare ca Zu este trecut la altii si cam aduna in jurul cifrei de 10 %. Vezi Adrian Tudor

  23. Tudosiei Reply

    @Yoda: este hazardat sa afirmam ca un post ne-listat in chestionar s-ar gasi la “si altii”. Probabil ca stii care e metodologia. oamenii raspund pe o lista. Daca se gandesc sau nu la alte posturi pe care le asculta atunci cand se ajunge la “si altii”… Nu e obligatoriu ca in aceasta categorie sa fie TOATE radiourile care nu sunt enumerate in lista din chestionar. Are logica ce spun eu, nu?
    @Iulian: ai dreptate, in diversificare ar putea sta cheia cresterii pietei.
    Cu toate acestea, vom vedea la valul urmator cum se aseaza lucrurile si cum se impart feliile mari.
    Masurarea pe chestionar nu e chiar o chestiune infailibila. intr-un fel, vorbim de diferenta dintre sondaj si masuratoare…
    Bazinul de ascultatori este cam acelasi. Procentele cresc si descresc in dreptul jucatorilor, insa de principiu baza e aceeasi. Motiv pentru care daca s-ar intampla, si dau un exemplu aiurea, sa se lanseze un post de radio specializat pe navomodele – probabil ca o parte dintre cei care NU asculta de regula radiouri ar incepe sa il asculte pe asta daca sunt navomodelisti…
    Parerea mea este ca jucatorii din piata pot face ceva pentru a creste bazinul. Dar lucrul acesta nu se intampla nici macar in cea mai afectata zona – printul. Am vazut campanii prin alte tari: publisherii indeamna poporul sa cumpere si sa citeasca ziare. La noi nu se poate. nici in print, nici in radio, cu atat mai putin in TV.
    Ca sa raspund punctual la ultima ta intrebare (exercitiu de imaginatie), in primii trei ani consumul TV cu doar 3 posturi ar fi aratat: Pro, A1 si Acasa, iar in urmatorii 3 – A1 ar fi depasit la limita Pro-ul, si Acasa ar fi fost tot pe 3. 🙂

  24. John Basil Reply

    domnia attot[uternica a GRP-ului, acum si la radio. se ignora complet profilul ascultatorului si se genereaza un numar si asta e tot. e stupid, nu? se alearga dupa numere cat mai mari pentru rate carduri cat mai mari, pentru ca nimeni nu isi bate capul sa faca publicitate cu cap. (de ex RFI care a avut o campanie excelenta, cea cu “2% din oameni asculta muzica buna – Ne cunoastem?”, are din greu reclama la SuperDuraLube)
    nobody giveas a flock.

    cat despre calitatea radioului din .ro, dumnezeu cu mila. jalnic peste tot, penibili peste tot, productii cretine peste tot (bancuri cu buzdugan ha ha ha ha ha, atat se poate). noroc cu BBC-ul in bucuresti, altfel blocajele in trafic chiar eraud e nesuportat.

  25. ukra Reply

    @BASIL: maaaaaaare dreptate ai cu penibilul radiourilor din bucuresti, sa zicem, nu din romania, pt ca ceva imi spune ca exista radiouri locale si pe net, facute tot de romani, si care suna muuuuult mai bine decat radiourile din sondaje, dar la care n-are acces decat un nr restrans de oameni!
    SI! TREBUIE SA ACCEPTI 2 MARI EXCEPTII:
    RADIO GUERRILLA, de departe cel mai bun radio din fm-ul romanesc si
    RADIO ROMANTIC.
    bineinteles ca mai e loc de radiouri, fiindca inca exista muzica nedifuzata, pe care n-ai cum s-o stii decat daca ai o cultura muzicala solida si mii de ore de auditie. si de unde atata cultura? exceptie facand, repet, managerul de playlist de la radio guerrilla, radio romantic. in ordinea asta neaparat!
    pt mine, number one este, de departe, RADIO GUERRILLA!

  26. Tudosiei Reply

    @ukra: ai mare dreptate! sa faci un playlist de radio (bun) iti trebuie chiar cultura muzicala solida.
    Acum iar dau din casa… Probabil ca stiti ca muzicile se dau pe radiouri in funcite de formatul acestora si ca desi exista piese senzationale ele nu pot intra pe un radio pentru ca nu sunt “fit” cu formatul. Dupa aceasta introducere, va mai povestesc ceva (tot din casa, dar va rog sa nu o luati ca o lauda, ci pur si simplu ca pe o relatare). Oamenii de playlist de la Romantic au “desenat” playlistul de la Metropol, apoi pe cel de la News. Dupa metamofoza News-ului in Zu, muzica aproape ca s-a mutat la Guerrilla. Departe de mine sa acuz pe cineva de copiere a playlisturilor. Vreau doar sa spun ca, daca la un moment dat niste muzici nu au mai putut intra pe un radio (sau doua), ele si-au gasit loc in grila altui radio. Nu stiu daca va mai amintiti 89FM in Bucuresit inainte de News. Era ceva senzational. Muzica perfect aleasa, combinatii ideale de sunete… Multe dintre piesele pe care le dadea atunci doar 89 FM sunt acum/deja pe Guerrilla (cred ca se pot gasi listele de atunci). 🙂

  27. ukra Reply

    domnule tudosiei, cu un asemenea comentariu ma faci sa-mi pierd respectul fata de munca pe care o depui pe romantic!
    muzicile nu se dau neaparat in functie de formatul radioului, decat daca vrei sa te tii de un format, sau daca tu crezi ca o piesa se incadreaza in formatul ala, pe care ai tu impresia ca-l respecti! deci totul este cam interpretabil, poti sa-ti creezi un format propriu, care sa semene cu formatul mainstream, si aici ai toaaata libertatea din lume. ca diversitatea dauneaza grav sanatatii!
    nu prea poti sa dai genuri extreme de exemplu! dar daca vrei, poti sa le dai si pe alea, daca consideri ca merita! deci pana la urma totul se “reduce” la cata de bogat sufleteste, mental, de deschis spre muzica si toate genurile ei, este omul de la playlist!
    SI POT SA-TI SPUN CA M-AI LOVIT IN MOALELE CAPULUI CU O AFIRMATIe ATAT DE ABERANTA, CUM CA GUERRILLA A COPIAT NEWS FM!
    PAI IN PRIMUL RAND GUERRILLA A EMIS PRIMUL SI EMITEA DE MULT CAND S-A ITZIT NEWS FM!
    PAI GUERRILA NU TREBUIE SA COPIEZE DECAT DE PE LA POSTURILE DE-AFARA EVENTUAL, SI NICI N-AR AVEA PREA MULTE DE COPIAT, CA SUNA APROAPPE IDENTIC! ADICA PROFESIONIST!
    AAAAAAAAAAA, POATE AI VRUT SA SPUI CA NEWS FM SE INSPIRA DIN GUERRILLA! ASA DA!
    PAI NEWS FM ERA UN MICROB PE LANGA GUERRILLA, DACA TOT M-AI PROVOCAT!
    fiindca omul ala de face playlist la GUERRILLA este un geniu, si mai are o mare calitate pe care se pare ca tu nu o ai : MODESTIA!
    iar faptul ca faci supozitii nefondate, in totala necunostinta de cauza, si in totala indiferenta fata de fiormatul RADIO GUERRILLA , ma face sa-mi schimb definitiv buna impresie pe care o aveam despre ce faci pe romantic!
    GUERRILLA ESTE SINGURUL POST DE RADIO CORECT CA PLAYLIST, IN ACCEPTIUNEA CA UN RADIO TREBUIE SA TE INFORMEZE CU TOT CE E NOU, CE E BUN, SI CE E VECHI SI BUN. ADICA E CEL MAI TARE HOT AC DIN ROMANIA! PUNCT!
    si daca nimereste pe-aici rarisimul de la playlistul guerrilla, il rog din suflet sa-si lase o parere!

  28. Petru Reply

    89 fm a aparut la ceva timp dupa Radio Guerrilla iar playlistul in mare parte continea piese care se auzeau la noi. Uneori cautand prin handsfree Eliberadio-ul la ascultat, ajuns pe 89fm aveam impresia ca l-am gasit.

    hai sa fim seriosi. ca 89fm a incercat sa patrunda pe aceeasi nisa pe care guerrilla se instalase de mai bine de un an si ceva, este adevarat. viceversa in nici un caz.

Post your thoughts