Attenborough

Fragment de documentar din 2013: Björk, cântăreața islandeză, se învârte în jurul unui schelet de dinozaur uriaș. Lângă ea șchioapătă vizibil un bătrân dichisit, cu cămașă bleu. Ce caută Björk la muzeu e clar: cântăreața face un documentar pe nume Biophilia, documentar care se lansează la pachet cu albumul cu același nume. Dar cine e bătrânelul dichisit care se-nvârte șchiopătând în jurul islandezei?

2013: Fragment din Biophilia

Vocea, chiar gâjâită de bătrânețe, e legendară. E aceea care se aude pe tot felul de documentare despre balene, urși, cimpanzei și reptile. S-a născut în sens public înainte de Teleenciclopedia, în anii ‘50, iar posesorul ei, David Attenborough, avea, în 2013, 87 de ani.

Dincolo de glasul familiar, iată un indiciu apropiat de noi despre importanța și influența lui Attenborough, omul care s-a apucat de televiziune în 1952, fără să aibă televizor acasă, și după ce urmărise, în viața lui, doar un program TV: la Iceefest, întâlnirea specialiștilor în new media care a avut loc la jumătatea lui iunie la București, una din cele mai apreciate prezentări a fost cea a lui Guy Hughes-Wilson de la BBC. Era vorba despre storytelling, clișeul favorit al experților în online și social media, în aceste sezoane. Clișeul rezumă oarecum axioma că în aceste vremuri important e să spui anecdote sau povești de dimensiuni mai extinse, emoționale (mai ales pe site, aplicație de tabletă sau mobil), fiindcă vremea știrilor piramidale, neutre, împănate cu cifre a trecut. Hughes-Wilson și-a construit prezentarea despre storytelling pe exemple de documentare din natură realizate de BBC Earth, brandul sub care BBC distribuie internațional astfel de producții. Brandul este operat de BBC Natural History Unit (NHU), departament care n-ar fi existat, în forma în care o știm, fără David Attenborough. NHU este cel mai mare producător de programe din genul numit din lume și a fost înființat în 1957. Cu alte cuvinte, ceea ce se întâmplă în 2014 pe Net depinde de ceea ce-i trecea prin cap lui Attenborough în anii ’50 sau ‘60.

1956: Attenborough în căutare de urangutani, în Indonezia

Dar ce-i trecea acestuia prin cap? După ce, la începuturi, fusese dezamăgit de interdicția de a intra pe post, pe care un șef de la BBC i-o motivase prin faptul că avea dinți prea mari, devenea dacă nu inventatorul documentarului TV, cel puțin unul din oamenii cei mai importanți pentru definirea genului. După o pauză pentru studii de antropologie, în 1965 accepta oferta de a deveni șeful nou lansatului BBC 2, dar numai cu condiția de a putea realiza, sporadic, în continuare, documentare. Dincolo de poziționarea premium, Attenborough avea să-și lege numele de o altă inovație audiovizuală, fiindcă BBC 2 a fost primul canal TV din Europa care a emis color. Cu o grilă revoluționară, constând în programe de artă, istorie, entertainment, travel și altele, Attenborough a definit poziționarea ce caracterizează până azi al doilea post al BBC și e căutată în multe țări de canalul echivalent al televiziunii publice. BBC este probabil instituția care a definit și redefinit televiziunea în cea mai mare măsură de la începerea emisiei regulate, în 1936, și până azi.

1960: Experimente color la BBC

Pentru toate aceste realizări, în 1972, Attenborough era în cărți pentru poziția de Director General al BBC, echivalentul CEO-ului sau al directorului executiv, în cazul corporației britanice. Atunci când oricine și-ar fi optimizat șansele de a urca o treaptă în management, realizatorul și-a dat demisia și a plecat în Indonezia pentru un nou ciclu de documentare, cu statut de freelancer (colaborator). Au urmat programe-mamut ca Wildlife on One, cu un total de 253 de episoade și audiențe de vârf de ordinul a 10 milioane de telespectatori. Seria s-a terminat în 2005, când Attenborough avea aproape 80 de ani, dar, deși depășise cu mult vârsta pensionării, în 2006 acesta lansa, împreună cu Alastair Fothergill, primul serial despre natură filmat de BBC în HD – și cel mai scump program BBC de acest tip, Planet Earth.

Planet Earth: trailer

După ce a fost în avangarda documentarului, a televiziunii color și a HD-ului la BBC, Attenborough a trădat corporația publică, dar cu un motiv bun, pe nume Sky 3D. Adică documentarele tridimensionale realizate pentru Sky, dintre care primul, Flying Monsters, a fost lansat în 2010.

Acest text nu este un necrolog, ci un semn de respect și de curiozitate. La 88 de ani, Attenborough continuă să lucreze și să-și lege numele de inovații. La Glastonbury, unde anul acesta se desfășoară binecunoscutul festival de rock din Marea Britanie între 25 și 29 iunie, va avea loc o proiecție specială cu David Attenborough’s 3D Journey, o sinteză din documentarele de acest tip ale realizatorului, proiectată pe ecrane speciale, care nu necesită folosirea ochelarilor, pe nume Ultra-D™ glasses-free 3D screens.

Una din zicerile de Attenborough reproduse destul de des pe site-urile de citate este: “Mi-aș fi dorit ca Lumea să fie de două ori mai mare și pe jumătate neexplorată.” Un gând, mai degrabă, de specialist. Pentru noi, cu oameni ca Attenborough, aceeași lume se face cu adevărat mai mare, iar explorările devin posibile.

Articol scris pentru ediția de joi, 26 iunie, a săptămânalului Dilema veche.

Promo 3D pentru Sky: probabil, începe în 2D

Post your thoughts