Analiză pe cifrele lui Tolontan, referitoare la profitul ziarelor în 2006

Tolontan publică la el pe blog un clasament al profitului şi pierderilor din presa centrală, generalistă, de business şi sportivă. Sursa e probabil marketingul publicaţiilor Voiculescu, iar eu redau aici integral clasamentul, fiindcă pare credibil:

Libertatea +5,7 mil euro
Ziarul Financiar +2,7 mil euro
Evenimentul Zilei +0,9 mil euro
Gazeta Sporturilor +0,7 mil euro
Business Mag. (sapt) +0,6 mil euro
Saptamina Fin. (sapt) +0,5 mil euro
Jurnalul National +0,4 mil euro

Cotidianul -1,1 mil euro
Compact (gratuit) -1,2 mil euro
Gandul -1,2 mil euro
ProSport -1,4 mil euro

Sunt câteva lucruri demne de remarcat aici, dincolo de gradul de aproximaţie al cifrelor, la care se referă Cătălin.

– Zf este într-adevăr profitabil, la un tiraj de 17.000. Vedem că din punct de vedere economic, piaţa cotidienelor s-a limpezit la capete. Aspiratoarele de bani sunt mass-ul şi superquality-ul.

– dacă cifrele sunt corecte – şi seamănă cu cele câteva sute de mii profit de care auzisem eu la EVZ, Răzvan Ionescu se poate bucura, fiindcă s-a vărsat cu poveştile “Ringier îl va da afară pe Ionescu fiindcă a pierdut o mulţime de bani”, “Ionescu a distrus EVZ” şi altele asemenea. Nu, nu cred că EVZ şi nici Răzvan sunt ca soarele sfânt de pe cer – şi chiar Răzvan îşi recunoaşte anumite neîmpliniri. Totuşi, Zurich-ul nu crede în lacrimi, ci în cifre. Zvonul privind achiziţia EVZ de către Voiculescu scade în credibilitate şi el.

– GSP face câteva sute de mii profit, Pro Sport pierde o căruţă de bani. Cum e asta? Poate că Pro Sport are alte cifre?

– Gândul e una dintre cele mai negre găuri din presa românească. Data viitoare când CTP o să primească premiul de cel mai mare ziarist al Universului, că o să primească, o să apară şi asta pe lista de motive de refuz? E foarte interesant de văzut, în general, unde dracu’ s-au dus toţi banii ăştia. “Cotidianul” a avut campanii, cărţi de 3 RON, o serie întreagă de alte lucruri. “Gândul”, o relansare care a stârnit zâmbete. Are cineva date recente?

– Jurnalul face bani puţini pentru tirajul pe care-l are, probabil fiindcă i-a cheltuit pe Loganuri? Sau pe hârtie?

– incredibile cifrele Sfin şi Business Magazin, din perspectiva presei “serioase”, “influente”. Nu fiindcă o publicaţie economică n-ar fi serioasă, ci fiindcă respectivele titluri nu sunt chiar în conul de lumină al atenţiei publice. Sunt curios dacă ştie cineva ceva despre profitul “Capital”. Eu cred că e mult peste

– cum stau Adevărul şi Ziua?

– încă ceva: când cu plecarea lui Răzvan Corneţeanu, s-a zvonit că “Libertatea” are un profit mai mare decât zice Tolontan. Cel puţin în 2005. A scăzut profitul? Sau se pot aduce corecţii la cifre?

  1. catalin tolontan Reply

    Iulian, multumesc pentru preluare. Sursa nu este doar grupul Intact, ci toate companiile ale caror cifre se regasesc aici. Accept cu placere corectiile la cifre, numai ca oamenii care au acces la ele in diversele grupuri stiu foarte bine ca lucrurile cam asa stau. Cum se explica diferenta de rezultat economic intre GSP si ProSport. Pretul ProSport este cu aprox 15% mai mic decit cel al GSP, iar publicitatea neta incasata este la jumatate. GSP are cu aprox 30% mai multa audienta SNA decit ProSport. Plus dezvoltarea diviziei de new media care face bani.
    Ar putea fi si alte lucruri de remarcat. De pilda, faptul ca primele doua titluri ca profit (Libertatea si ZF) actioneaza in categorii fara competitie. De vazut ce se va intimpla dupa lansarea Click si a unui nou ziar de business.

  2. Iulian Comanescu Reply

    Catalin: mersi de… cifre. Si mai ales de precizarile cu Gazeta si Pro Sportul. Daca tot mi-ai dat un deget, iti mai cer unul: de ce are Gazeta venituri mult mai mari din reclama? Nu cred ca e vorba numai de vanzatori mai buni de publicitate.

    Se mai poate face o socoteala pe cifrele tale, e drept, una fara mare relevanta. Daca adunam profit si pierderi pe trusturi, ne iese asa:

    – Ringier: + 4 mil. euro
    – Sarbu: + 2,1
    – Voiculescu: + 1,1
    – Vintu: -1,1.

    Desigur ca socoteala n-are cine stie ce relevanta, dat fiind ca lipsesc titluri ca revistele Ringier, tabu, Academia Catavencu, despre care cred ca fac bani destul de buni

  3. catalin tolontan Reply

    Iulian,
    Teoria zice ca atunci cind un player are “share of revenue” mult mai mare decit “share of voice” inseamna ca puterea brandului sau e mare.
    Asta se intimpla si pe piata TV, unde ProTV, de pilda, ia mai mult de pe piata decit i-ar permite o liniara, si incorecta economic, extrapolare a cotei sale de piata.
    Asta in primul rind. Si evident ca e vorba de echipa de vinzatori. Eu cred ca echipa gsp, Catalina Zaman, Roxana Curelea si ceilalti e cea mai buna de pe piata.
    Plus ca Gazeta s-a remarcat mereu prin inovatii in vinzari: module speciale, prezentari bine facute sau pachete legate de evenimente. De pilda, noi avem un om la vinzari un om de creatie, Bogdan Popovici, un “veteran” al agentiilor de publicitate, care lucreaza in aceasta zona de proiecte speciale.

  4. Maxim Reply

    Ma surprinde oarecum pierderea de la Compact. Este adevarat ca Iulian a anuntat inchiderea Metropol (Motro Polonia) acum cateva zile insa sa nu uitam ca Metro nu are ziare surori.
    Cred ca cineva de la Compact nu stie sa calculeze bine.

  5. Iulian Comanescu Reply

    Maxim: sper să mai vin cu nişte cifre săptămâna viitoare. Pe de alta parte, la primul ziar gratuit din România, 1,2 milioane poate fi o pierdere programată.

Post your thoughts