Acum, că s-a terminat campania: Migratorii

Un documentar la care am fost producător asociat:

Narator: Adina Vălean, europarlamentar PNL. O producție Indie Studio. Detalii despre film în “Jurnalul național”. Premiera pentru presă, la sfârșitul lunii.

23 thoughts on “Acum, că s-a terminat campania: Migratorii”

  1. N-am inteles deloc fundalul muzical, ca pare deplasat si jenant fata de parerile decente captate pe pelicula. Dupa peiorativul de “capsunari”, adoptat in masa de presa din tara la adresa “migratorilor” (cum bine spunea si unul din cei intervievati), ritmul acesta batjocoritor de geampara are aerul cireasei din varful tortului 🙁

  2. Poate ca nu toata lumea este obisnuita cu un astfel de ritm (muzical). Dar este neaos romanesc, nu manea. …

    Sa vedem filmul, nu de alta dar am rude in Spania …

    Foarte bine fac cei care pleaca, nu trebuie sa ne limitam la hotarele tarii. Limita ar trebui sa fie dincolo de marginile acestei planete, la stele. Si daca nu sunt oamenii care vor sa plece spre stele, macar sa mearga pe toata intinderea acestei Planete. Nu ne opreste nimeni, doar ce este inauntrul nostru. Asa ca mergeti oameni buni si munciti oriunde pe aceasta Planeta, oriunde vi se iveste prilejul, daca vreti. Fara a uita de unde ati plecat, desigur.
    Iar pentru restul Planetei, vizitati-o. Vedeti oameni si obiceiuri, valori si moduri de existenta. Nu avem decat o singura viata, iar Planeta aceasta, singura pe care o avem, are multe de aratat.

    De-a lungul mileniilor oamenii au tot migrat. Au migrat din motive diverse si in general au facut-o pentru a le fi mai bine lor sau copiilor lor. Se vorbeste engleza si spaniola in cele mai indepartate colturi. Ca romani nu ne opreste nimeni, putem merge astazi pe unde dorim. Nu vad de ce nu am face-o.

  3. In tarile civilizate, cu ziaristii civilizati, cei care traiesc in afara tarii sunt numiti EXPATS

    ” An expatriate (in abbreviated form, expat) is a person temporarily or permanently residing in a country and culture other than that of the person’s upbringing or legal residence. The word comes from the Latin ex (out of) and patria (country, fatherland), and is sometimes misspelled (either unintentionally or intentionally) as ex-patriot or short ex-pat (because of its pronunciation). ” (Wiki)

    Cum ar fi sa sesizeze vreo “tiganca imputita” sau vreun “gaozar” la chestia asta? E normal cand ai un trust de presa in spate ai si gura mare.
    Sper ca vreun EXPAT intr-o zi sa faca o vizita la http://www.cncd.org.ro/

  4. Dragilor,

    Rugămintea mea e să continuați polemica după ce veți fi văzut filmul. S-au spus deja destule minuni aici – printre altele că muzica aia e o geampara și că “migrator” ar avea vreo conotație negativă. Țin să avertizez doritorii că nu voi mai valida alte prostii asemănătoare aici. Mai ales că unele din IP-uri seamănă cu alte IP-uri, despre care știu destul de bine cu ce se ocupă pe internet.

  5. Muzica apartine grupului berlinez Romenca.
    Interpreti: Oana Kitzu- voce, Dejan Jovanovici- acordeon, Michael Villanueva- clarinet, Vladimir Karparov- saxofon, Alexej Wagner- chitara, Alexander Franz- contrabas, Alexander Drozdov- tamburina, Dimitris Christides- percutie, Mehmet Sayar- percutie
    Aranjament muzical si productie: Dejan Jovanovic

  6. cu sau fara film, ce mi se pare incorect e ca cele 3-4 milione de romani din UE au statut de extracomunitari pe piata muncii si ca urmare au joburi ilegale, indecente, prost platite intr-o masura mult mai mare decat ceilalti cetateni europeni.
    e o mare magarie ca cetateni UE sa nu aiba drepturi in alte tari ale UE si sa lucreze ilegal.
    problema e ignorata cu zambetul pe buze de alde Basescu si cu tacerea lui indiferenta de catre Tariceanu.
    responsabilii politici din Romania ar trebui sa negocieze ca si romanii sa fie cetateni UE cu drepturi depline.
    un polonez care lucreaza legal la Londra, sau un francez care lucreaza legal in Germania poate face mai repede si mai usor( decat un roman fara drepturi) bani sa cumpere un apartament in Romania. practic, el isi poate transfera un avantaj de pe piata muncii din Vest pe piata imobiliara din Romania in defavoarea unui roman care nu poate tine pasul pt ca nu are drept de munca.
    Romania a acceptat ca cetatenii ei sa fie “de mana a doua” in UE.

  7. Livium: filmul creează totuși o dezbatere, cea de aici. Personal, îți dau dreptate în mare parte din ceea ce zici, Adina Vălean probabil că ar fi și ea de acord în destule puncte. Vedem ce se întâmplă, motvul pentru care lucrez cu Vălean e că face niște lucruri la Bruxelles. La Guvernul României nu pot să te ajut, din păcate 🙂

  8. Totusi, sa nu fim ipocriti. Cu putina cheltuiala ca sa obții statut de independent sau freelancer, poti munci oriunde in Uniune. Si sunt si state care ofera accesul liber la piata muncii cum ar fi Finlanda. Pana la urma, fiecare stat isi protejeaza piata, dar daca vrei sa faci o munca ca independent nu cred ca te opreste nimeni. Da, ai nevoie de niste diplome sau experienta ca sa justifici activitatea de independent, dar esti liber sa o practici oriunde in UE.

  9. “Țin să avertizez doritorii că nu voi mai valida alte prostii asemănătoare aici. Mai ales că unele din IP-uri seamănă cu alte IP-uri, despre care știu destul de bine cu ce se ocupă pe internet.”

    Iulian, n-ai decat sa stergi comentariul acesta, dar vreau sa stiu daca insinuarile anterioare se refera cumva la mine, ca nu vad alta logica. Ai avut un singur mesaj de la mine plus un pingback automat, si-atat. Una e parerea ta proprie ca obiectiile mele ar fi “minciuni” (si ma opresc aici, ca n-am cu cine discuta), dar ar fi o pura magarie sa vii cu insinuari referitoare la IP-uri sau “ocupatii”, cand n-am absolut nimic de-a face cu-asa ceva. Acesta e “dialogul” pe care stiti sa-l purtati cu cei din afara, si in momentul cand scrieti sau faceti filme despre ei. Jenant 🙁

  10. nu, chiar NU STIU DE CE. Si fii foarte atent ce afirmatii faci (verifica-ti BINE informatiile), fiindca n-as dori deloc sa ajungem la calomnii grave, cu putere in fata legii. Multumesc.

  11. @daniel:
    da, romanii sunt ” independenti” in UE. nu e chiar asa cum zici tu. restrictiile sunt puse cu un scop: sa ii protejeze pe cetatenii locali si pe aia europeni din tarile first-class(dar daca suntem si noi in UE, care mai e smecheria cu Uniunea asta daca e tot ca inainte?). a fi freelancer sau self-employed e sa te inregistrezi ca avand propria ta afacere. majoritatea “firmelor” fondate de romani in Italia, Spania, Marea Britanie sunt one-man show. cei mai multi sunt subcontractori in constructii, lucrand ca simpli muncitori, iar angajatorii nu mai platesc taxele de angajat si ii pot trimite oricand acasa. era o stire ca s-au infiintat 17 000 de firme in constructii de catre romani in Italia. daca te duci la capsuni, iar sunt locuri alocate si drept de munca.
    dar daca vrei sa lucrezi la o firma, intr-un birou,la posta, sofer de autobuz, secretara,inginer, 99% din joburile in care nu tre sa te apleci pe camp sau sa cari caramizi nu poti lucra ca freelancer. iti trebuie permis de munca, pe care tre sa il ceara angajatorul, sa dovedeasca ca nu exista altii in UE sa acopere, acte, forme, timp.. in cele mai multe cazuri, nu se baga nimeni sa aplice pt permis pt un roman cand poate angaja pe altu.
    ar fi interesanta o statistica: cate permise de lucru(deci joburi cu contract permanent) sau emis pt romani in UE, raportat la cele 3-4 milione prezenti.
    Finlanda, Bulgaria etc poate ne lasa sa lucram, dar chestia e daca poti lucra in tarile mari din vestul Europei unde poti sti limba etc(ce sa faci in Finlanda?)
    poti sa fii “independent” la furat, la cersit, la joburi ilegale, in constructii si prin restaurante, dar in orice job decent la o firma sau institutie de stat iti trebuie acte, adica permis de munca, si din ala nu cred ca au nici 5% din romanii din UE. majoritatea din ei au ajuns acolo cand s-a deschis spatiul Schengen si nu cand am intrat in UE, aderarea noastra neschimband prea multe(in Italia s-a facut mult zgomot ca romanii au venit ca e Romania in UE, politicienii au sarit, dar de fapt romanii erau acolo, tolerati, exploatati etc inca de pe vremea lui Nastase)

  12. Livium: ce spui tu se vede și în film. Românii din Spania au într-adevăr foarte adesea firme. Totuși au ajuns la un grad mare de acceptare socială, și-au făcut case și familii. Politicienii spanioli spun numai de bine despre ei, e un exemplu de integrare reușită.

    În privința statisticilor, pur și simplu statele în care lucrează românii nu au cifre ca lumea, pentru că e vorba și de mulți anagajați la negru, mai ales în Italia. Gașca din Grumăzești, care s-a stabilit la Londra, a pretins la început că e din Republica Moldova, fiindcă aceasta n-avea consulat la Londra. Acum au acte în regulă.

    Să fim serioși, nu știm mai nimic despre românii plecați și treburile lor. Din nou la Spania – opinia comună e că acolo sunt căpșunari, sezonieri, dar Adina și echipa n-a găsit căpșuni acolo, ci numai portocale. Sezonierii, plecați să facă niște bani pentru a reveni în țară, sunt mai puțin vizibili decât românii stabiliți acolo de 10 ani, care au deja o situație.

    Toată povestea asta cu migrația forței de muncă e oricum o problemă nouă în Europa. Nu mi se pare că România a tratat problema genial, dar nu cred nici că alte state au abordat-o perfect.

  13. @Iulian:
    evident,gradul de acceptare e mare. nimeni nu e impotriva ideii ca romanii sa vina sa munceasca pe salarii mici joburile cele mai urate. daca ar fi angajati legal, costurile salariale pt romani ar fi duble pt angajatori. chestia e ca Romania a acceptat statutul inferior pt cetatenii sai(il vedeam pe tv acu pe Basescu vorbind ca s-a discutat la consiliu european de Serbia, Moldova, Marea Neagra).
    pt cei din vest ar fi inacceptabil ca ei sa fie cetateni UE si sa nu aiba drept de munca in alta tara a UE. Ei nici nu inteleg cum vine asta: sa fii in UE, dar sa nu ai drept de munca automat. In Marea Britanie e cel mai ciudat: din 27 de tari, 25 au drepturi integrale(minus Romania si Bulgaria). Cine va angaja permanent un roman sau bulgar? te duci la unul si ii zici:stii, eu sunt in UE, dar nu am permis de munca(moment in care l-ai pierdut pe ala), sunt niste restrictii pana in 2012 maximum, pentru primul an de lucru imi trebuie permis de munca de la Ministerul de Interne, asa ca firma ta tre’ sa aplice si sa demonstreze ca nu a gasit un altul in cele 25 de tari UE, tre sa anunte in presa si daca nu vine nimeni pt job etc.Ala cand aude de aplicatie pt permis se gandeste la taxe la avocati, daca el e patron, daca e o firma mai mare si discuti cu un angajat care nu hotaraste el, si nici nu stie, iti va zice ca politica firmei nu prevede asa o situatie.
    oficial permisele sunt de ordinul miilor(raportat la cateva milione, e un procent infim)
    Romania nu cred ca a tratat problema. a lasat-o cum au zis altii. in Guvern si in Parlament asta nu e o problema. nu cred ca alde Mitica Dragomir, Hrebenciuc sau Onaca se gandesc la asta.
    Fiecare se descurca cum poate, ca si albanezii si chinezii din UE. Adica platesc pretul de a nu fi in UE,: perioade lungi de timp cu joburi nasoale, saracie, conditii mizere. Dupa 5-10 ani se pun la punct, devin rezidenti, unii se casatoresc ca sa obtina permis de munca(o metoda frecventa pt cetatenii romani care vor sa scape de saracie),
    Chestia e ca un francez sau italian care vorbeste engleza la fel ca un roman si e la fel de educat paote obtine un job mai bun, mai decent de la prima incercare in UK, iar un roman nu are acest drept…
    Faptul ca romanii nu access la joburile bine platite face ca si salariile in ROmania sa fie mai mici.Daca ai avea mai multe variante, sa zici : daca nu imi dai atat, ma duc la Franta saptamana viitoare. Angajatorul stie ca nu ai drept de munca si daca vrei sa te duci tre sa lucrezi chestii mizerabile,prost platite si nu o sa te duci.
    Nu e niciun avantaj ca romanii au mai putine drepturi ca altii in UE>

  14. Liviu: ai spus mai multe chestii pertinente. Dacă tu ai fi politician, ce ai face? Poți să-mi lași aici un program de acțiuni concrete, pe puncte?

    Știi probabil că mă ocup de imaginea Adinei Vălean – deci mai puțin de conținut -, dar o să-i pasez lista ta, în măsura în care ideile mi se vor părea aplicabile, și nu mă îndoiesc că vei găsi unele. Avem toate motivele să ne plângem de politicieni, dar din când în când trebuie să le mai ridicăm prezumția de nevinovăție 🙂

  15. Prezumția de vinovăție, pardon. Politicienii ne-au provocat un asemenea sictir încât cel mai bine intenționat om care se vâră în politică e întâmpinat din start cu un cor de fluierături.

  16. pt livium: da-mi voie sa nu fiu de acord cu anumite acuzatii pe care le aduci altor state UE, de ex. ca suntem cetateni de mana a doua sau ca romanii nu au acces decat la joburi de mana a doua. Daca te ajuta cu ceva, pot sa ma dau pe mine ca exemplu (apar si in film dealtfel 🙂 )

    Cf tratatului de aderare la UE, si Romania, ca si Polonia sau alte state care au aderat recent au anumite perioade de tranzitie care sunt de maxim 7 ani. De ex. si polonezii care vor sa lucreze in Germania trebuie sa mai astepte pana in 2011 pentru a avea acelasi acces ca un francez, de ex. La fel si romanii, dupa 2014 nu o sa mai avem nicio piedica in niciun domeniu.

    Pana atunci, anumite state au eliminat deja aceste piedici, iar pentru statele care au inca aceasta restrictie se poate insa avea acces la piata muncii prin permise de munca, etc. Nota: aceleasi restrictii le-am putea impune si noi viitorilor membri, de ex. Croatia sau Macedonia.

    Eu cred ca e mai bine ca am intrat in 2007 si avem anumite restrictii pana maxim in 2014, decat sa fi intrat in 2014 fara restrictii…

  17. @ emil stoica:
    nu aduc acuzatii.
    teoretic, oricine poate obtine un job, un permis de lucru, greencard etc in orice tara.
    faptul ca unul sau o mie de romani au permis de lucru nu ii ajuta pe cel 3-4 milione..
    permisele de lucru pentru romani sunt o raritate(se stie ca ele se obtin pentru anuminte ocupatii cu grad ridicat de calificare sau prin casatorie cu un cetatean vestic).
    nu vad justificarea morala si economica pentru aceste masuri tranzitionale. ele creaza un parteneriat inegal in UE care clameaza egalitate, democratie.
    singurul motiv pentru care un roman nu e lasat sa isi caute liber un loc de munca pe piata vestica, sa semneze un contract cu un angajator vestic in mod automat, fara aprobare de la Ministerul de Interne, e sa nu ia un job bun de la un cetatean vestic. toata povestea cu Mailat, cu hotii, cersetorii nu are nicio legatura cu piata legala a muncii.
    Daca totul e ok, si e posibil sa se obtina permis de munca, de ce aveam sute de mii, milione de romani care lucreaza ilegal?(am vazut o statistica pe UK, erau in jur de 1000 de permise de munca acordate).
    Ideea UE era sa fie niste piete libere: capital, servicii, bunuri, forta de munca. Dupa ce s-a hotarat asta, s-au dat alte lege care sa anuleze accesul pe piata muncii etc. Pai ori e piata comuna ori nu e?
    Daca deja ai un milion de romani(cetateni UE) care traiesc(si eventual mucesc) in Spania si un milion in Italia(tari UE) nu e mai bine ca ei sa lucreze legal ca cetateni UE?
    Ei sunt deja acolo. Masurile tranzitionale nu fac decat sa ii faca ilegali. Asta era scopul?
    Din perspectiva Romaniei, ce castigam noi din masurile tranzitionale?
    Nu vad ce satisfacita am avea noi sa le punem restrictii la macedoneni dupa ce nemtii ne-au pus noua.
    Atata timp cat romanii au mai putine drepturi, ei sunt cetateni de mana a doau in UE>
    Chestia cu mai bine in 2007 e relativa. adica daca am intrat fara drept de munca, fondurile europene nu prea vin, Romania e contribuabil la Bugetul UE, fondurile pt agricultura pt estici sunt mai mici ca pt vestici etc, e ca si cum nu ne bucuram de avantajele unui membru normal.
    Masurile tranzitionale sunt o inventie care sa ii avantajeze pe vestici, iar guvernele estice(inclusiv Nastase) le-au acceptat fara zgomot.
    Nota: pt Romania si Bulgaria, perioada e de numai 5 ani pana in 2012.

  18. @iulian:
    Nu imi pot sa vin cu solutii/propuneri inedite. Ele se afla pe masa, sunt stiute, problema e daca si le asuma cineva. Eu pot doar sa zic cum vad problema.

    Stiu ca actuala situatie a romanilor pe piata muncii in UE e rezultatul negocierilor pe care guvernul roman(Nastase) le-a avut si ca actuala varianta a fost agreata de parti in contextul “ masurilor tranzitionale”(idée propusa de Germania). Tehnic, problema trebuie rezolvata la nivel interguvernamental, cu fiecare tara in parte. Aparent, e imposibil datorita opozitiei ferme din partea tarilor occidentale.

    La momentul asta, statutul (inferior) al romanilor in UE nu e o prioritate pe agenda politica din Romania. Asta e adevarul. Daca guvernul si alti responsabili politici nu isi asuma problema ca o prioritate, ea nu va fi rezolvata inainte de 2012.

    Economic, nu e niciun castig pentru UE in ansamblu. Restrictiile pe piata muncii afecteaza competitia si alocarea eficienta a resurselor pe piata comuna.

    Moral, nu e niciun argument care sa justifice un parteneriat inegal, o situatie in care intr-un spatiu democratic unii sa aiba mai multe drepturi ca altii.

    Justificarea nu poate fi decat politica: guvernele unor tari vestice incearca sa isi favorizeze proprii cetateni . Din perspectiva lor e un joc cu suma zero in care ei castiga de pe urma restrictiilor, iar romanii si altii pierd. Desi, la nivel declarativ, piata comuna a UE e un joc cu suma pozitiva, in cazul asta abordarea vestica e una “care pe care”, unii pierd si altii castiga.

    Daca guvernul si-ar asuma problema si ar face un capat de tara din ea, ar putea sa negocieze de pozitiile de stat UE, cu parghiile care le are.

    Restrictiile nu sunt batute in cuie. Exista un grad de flexibilitate. Ele pot fi ridicate si maine si in 2012.

    Tehnic, fiecare tara revizuieste situatia anual sau la doi ani. Practic, primii doi ani(2007, 2008) au trecut, dar sa zicem ca in a doua parte a lui 2008 se analizeaza situatia si se decide pt anul 2009 sau pt perioda 2009-2011. Romania isi poate prezenta cazul si poate cere ridicarea restrictiilor in fiecare tara. Formal a facut-o si pana acum, dar in mod anemic(nu a intreprins nicio actiune hotarata).

    Moral, Romania are un argument puternic: tratament egal pentru toti cetatenii UE, acum. Nu exista un contra –argument la fel de puternic care sa justifice restrictiile,asa ca chestiunea merita abordata.

    Daca cetatenii romani nu sunt egali cu restul, de ce ar trebui ei sa participle la proiectele comune ale UE de pe pozitii inegale? Nu e corect ca proiectele viitoare ale UE sa fie abordate de pe pozitii de egalitate?

    Romania,ca si alte tari, are drept de veto in anumite chesti la nivelul deciziei UE. Mi se pare justificat ca Romania sa conditioneze aprobarea unor proiecte UE de tratament egal pt cetatenii ei acum, nu in 2012.

    In problema Tratatului de la Lisabona, Irlanda(o tara mica) l-a respins. Unii din adversarii irlandezi tratatului au argumentat, spre exemplu,ca Presedintele UE nu e ales prin vot de cetateni, ca e un deficit de democratie. Au votat contra si tratatul a cazut.

    Faptul ca romanii nu sunt egali in UE cu francezii, e tot un deficit de democratie. Romania ar putea sa nu accepte aceasta situatie. Tot asa cum cetatenii irlandezi nu au fost de acord cu guvernul lor, tot asa si Parlamentul Romaniei poate sa nu fie de acord cu guvernul Nastase(care a acceptat restrictiile-putea sa semneze si pe 30 de ani-era bun?)

    Tratatul Constitutional a fost respins de Olanda si Franta si a cazut. Romania are (acum) parghiile sa conditioneze/negocieze statut egal pt cetatenii sai. Asta daca are si curaj.

    Cele mai importante elemente pentru Romania sunt: accesul liber pe piata muncii si transferurile de fonduri europene. Astea mi se par prioritatile Romaniei in directia accesului la civilizatie(asta ca tara UE, in complementaritate cu alte aspecte cum ar fi dezvoltarea pietei,educatia, chestii care pot fi tratate separat). Ori tocmai la capitolele astea stam prost.

    Fondurile europene au ca scop dimunuarea decalajelor, stimularea convergentei intre regiunile sarace si cele bogate. Fonduri europene nu au prea venit, iar obstacole institutionale precum restrictiile pe piata muncii nu fac decat sa mentina aceste decalaje.

    Mi se pare normal ca Romania sa aiba ca cerinta minima statutul egal pt cetatenii sau, in capul listei, si abia dupa ce se rezolva aceasta problema sa discute, de la egal la egal, problema tratatului de la Lisabona, Constitutia UE, rotatia comisarilor, ajutoarele pt Africa etc.

    Dupa doi ani de restrictii, Romania poate cere(alaturi de Bulgaria si alte tari estice-aceste tari estice, impreuna, pot avea o forta uriasa in UE-Romania cu Polonia sunt cat Franta).Cu cat mai multe tari vor elimina restrictiile, cu atat presiunea demografica a migratiei pe o anumita tara va fi mai mica si ar putea fi un efect in lant(In Marea Britanie au venit peste un million de polonezi pt ca a fost singura tara vestica mare care a deschis piata-daca ar fi fost si altele, distributia ar fi fost mult mai uniforma).
    Romania ar putea sustine ideea ca daca mai multe tari vestice deschid simultat piata, impactul va fi redus la nivelul fiecarei tari.

    In plus, in cazul Italiei si Spaniei, avem probabil cel putin un million de romani in fiecare tara. Ei nu au venit odata cu aderarea, ci eventual odata cu eliminarea vizelor in spatiul Schengen. Oamenii astia exista de ani de zile, sunt tolerati, se stie ca muncesc acolo. E o ipocrizie sa ai un million de oameni de 5 ani acolo si sa le pui restrictii pe piata muncii. Ei sunt tot acolo.Sunt ilegali? Care e statutul lor?

    Romania ar putea insista pt dreptul de munca a sutelor de mii de romani care oricum sunt acolo.

    In UE exista milione de cetateni ai UE care lucreaza ilegal in alte tari UE. Problema asta nu e pusa pe tapet in mod vizibil. Adica cum e posibil sa fie o piata ilegala a muncii in interiorul UE la nivelul a milione de cetateni UE? Chestia e in contradictie cu ce isi propune Uniunea si in contradictie cu discursul oficial.
    Ar fi interesanta o statistica/estimare: cat % din forma de munca a UE lucreaza ilegal in UE. Probabil un procent stanjenitor de mare.

    Chestiunea dreptului de munca pt romani e tratata ca problema izolata si pe termen scurt(pana in 2012). Dar problema tratamentului inegal e parte a altor dezavantaje. Sunt decalajele istorice, veniturile mai mici, privatizarile dezavantjaose din perioada pre-aderare care pun Romania intr-o pozitie inferioara etc.

    E la fel ca un copil care daca vine dintr-o familie saraca etc colecteaza o serie de dezavantaje astfel incat nu e suficient de competitiv sa ajunga la o universitate buna, desi teoretic are sanse egale de admitere. Romania, pt ca a colectat o serie de dezvantaje, nu e competitiva in conditii de egalitate cu alte tari UE si va ramane la coada.

    Din perspectiva asta, mi se pare normal ca Romania sa incerce sa elimine aceste dezavantaje. Restrictiile sunt si ele un dezavantaj.

    Daca romanii sunt blocati, din oficiu, sa obtina joburi mai bune , sau la fel de bune ca restul europenilor, e evident ca vor castiga mai putini bani si experienta, si intorsi acasa vor aduce un castig personal si knowhow mai redus.

    Daca Romania va asculta de ce zice UE, Comisia etc va ramane in urma tarilor UE pe locul 26-27, cum e acum. Trebuie sa aiba o agenda proprie, altfel cetatenii romani se vor integra in economia UE la coada, ca acum, chiar daca in viitor conditiile vor fi, aparent, egale.

    Argumentul ca mai sunt doar 4 ani pana in 2012 nu mi se pare puternic. 4 ani e un timp lung pentru un om, pentru o familie. Daca un roman ar putea lucra legal pe piata din vest, ar putea obtine un job mai bun, mai decent(si nu ar accepta conditii f severe pe care cetatenii locali de resping), sa nu fie nevoit sa se scoale la 5 dimineata si sa vina acasa seara pt bani f putini. O asemenea situatie ii impiedica pe multi sa isi ia copiii cu ei pe perioada cat lucreaza in Vest. 4 ani departe de parinti e o perioada f lunga pt evolutia unui copil. Daca 4 ani nu inseamna prea mult acum, ce justificare mai are sa alegem un parlamentar acum pt un mandat in urmatorii 4 ani?

    Cred ca in Romania actuala situatie e privita oricum ca un bonus comparat cu ce era acu 20 de ani cand nici nu puteam iesi din tara. Iar atitudinea(oarecum indiferenta) a politicienilor(statului democractic) e comparata cu relatia pe care cetatenii o aveau cu regimul Ceausescu. Nu a fost niciodata mai bine ca acum, egalitate cu francezii si italienii nu asteapta nimeni acum.

    Asocierea problemei pietii muncii cu infractionalitatea e un argument fals. Sunt chestii separate, chiar opuse. Mailat si restul criminalilor nu lucrau legal ca cetateni UE. Ar fi interesanta o statistica: cati dintre infractorii romani in UE lucreaza cu drept de munca ca cetateni UE si cati dintre romanii cu permis de lucru in UE sunt infractori. Statistica va arata clar ca nu e nicio legatura pozitiva intre munca legala si infractionalitate. Exista tendinta sa se explice situatia apeland la exceptii: cazul Mailat(infractorul periculos) si cate un student de la Oxford(care a reusit de unu singur, in ciuda restrictiilor). Intre cele doua cazuri exceptionale sunt 3-4 milione de romani.

    Problema restrictiilor e doar un capitol intr-un context mai larg. Fermierii francezi(care n-o duc tocmai rau)obtin cei mai multi bani din fondurile CAP pt ca au influenta, iar romanii nu cred ca se ating de prea multi bani din aceste fonduri(problema criteriilor de absortie e relativa). Avem o crestere economica mare, dar o parte semnificativa din PIB e de faptul castigul unor firme straine care scot acesti bani din Romania. Nu abordez chestiunea de pe pozitia “nu ne vindem tara” sau a unui socialist care e impotriva capitalului etc, dar Romania si la capitolul asta e in dezavantaj. Degeaba te lauzi cu o crestere economica mare, daca situatia economica la nivel mondial e dinamica si relatiile contractuale curente fac ca profiturile din Romania sa finanteze intr-o mai mare masura scolile austriece decat cele romanesti.

    Fiecare tara UE, cand a avut o problema de rezolvat, s-a batut, si-a folosit dreptul de veto,a conditionat, a blocat. UE nu a primit Romania din caritate. In contextul in care avem SUA, China, India, Rusia, blocuri politico-economice mari, UE are nevoie sa creasca in dimensiuni ca sa fie relevanta la nivel mondial, iar Romania e parte a acestui plan. UE nu isi permite sa rateze acest obiectiv. Orice masura care vine in directia unei mai mari integrari(si eliminarea restrictiilor este una) e utila pt UE.

    Nu vad ce pierde Romania daca sustine cu mai multa vigoare cauza (corecta) a propriilor cetateni. Acceptam sa ramanem la coada, din oficiu,in spatele unora care daca ne sunt superiori ar trebui sa o demonstreze altfel, nu prin restrictii. Exista teama sa nu ii deranjam, dupa ce ei ne-au primit in UE.”Polite people don’t make history”.

    Care sunt, pana la urma, obiectivele Romaniei in relatia cu UE, obiective pt care s-ar bate pana in panzele albe?(Eu personal nu am auzit ca ele sa fie enuntate clar de catre un oficial important)

  19. I-am adresat intrebarea si dnei Valean, care-mi scria inca de-acum cateva luni: “filmul va fi disponibil pe internet după lansarea de la sfârșitul lunii, astfel încât îl veți putea urmări integral”.

    Deci: cum ar putea azi vedea si cei din strainatate filmul? Indraznesc sa sper ca angajamentul dumneai de mai sus n-a fost doar …o chestiune de imagine. E timpul sa devina si politicienii romani CREDIBILI.

  20. Cristi: Pe 20 septembrie, mi se pare, filmul a fost proiectat la un festival din Northampton. Atunci când îl înscrii în festivaluri de felul ăsta, există niște restricții privind circulația prealabilă. De aceea nu a apărut până acum pe internet. O să îl puteți vedea. Mulțumesc pentru interes.

Leave a Reply to Ana-Maria Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *