RoNewMedia live blogging!

 

Gabriel Ilie & Cosmin Malureanu – Realitatea Catavencu lanseaza in versiunea beta jocul online afacereza.ro, primul show tip quiz integrat din Romania.  Am respectat regulile de baza din TV si le-am aplicat in online. Dupa primele 100 de puncte castigate, jocul devine disponibil in multiplayer. Jocul se va monetiza prin proiecte speciale si publicitate contextuala.   

Bianca Trandafir – jocul are o latura sociala extrem de bine dezvoltata. Travian s-a bazat pe conceptul de mutliplayer.  Inca nu vom insera publicitate pe site.

George Lemnaru –  oamenii isi doresc sa devin eroi, si sunt multe proiecte online care le ofera asta. Ca model de monetizare, noi oferim gratuit inregistrarea in cadrul Erepublik, insa pachetul de acces standard nu ofera prea multe optiuni, spre deosebire de alte jocuri similare care taxeaza inscrierea. Monetizarea proiectului se face oferind ulterior avantaje suplimentare jucatorilor.

Attila Bihari – am demarat conQUIZtador cu 10.000 de euro, nu stiam nimic despre jocurile online la inceput. Cel putin la nivel local, este nevoie de originalitate, orice nisa are potential de business. Trebuie sa gasiti echilibrul optim intre monetizare si valoarea adaugata de catre proiect.   

17:00 – 18:00 – Al saselea panel – Jocurile online. Modereaza Dragos Stanca, participa Alexis Bonte, Attila Bihari, fondator conQUIZtador, George Lemnaru, fondator e-Republik, Bianca Trandafir, Travian, colegu’ Gabriel Ilie, head of web development la Realitatea-Catavencu si Cosmin Malureanu, Ascendia.

Madalin Matica – webmarketing-ul este cel mai important in e-commerce. Antreprenorii actuali nu stiu sa faca marketing, nu stiu sa faca planificare strategica, si problema nu este specifica doar Romaniei. Folositi bloguri si twitter. Apelati la marketingul viral si nu subdinensionati bugetele de marketing.  Cea mai mare plata online procesata de compania mea a fost de 240.000 de dolari, a unui colonel de armata american care avea un eveniment la Mihail Kogalniceanu. 

Dragos Manac – asteptarile antreprenorilor din e-commerce sunt nerealiste de cele mai multe ori. Magazinele virtuale au o mare problema: concureaza la pret – daca nu puteti avea un adaos de cel putin 25% nu va apucati. Daca vindeti ieftin o sa vindeti putin. Promovarea este cel mai important lucru, se face ani de zile dupa lansarea magazinului virtual. Logistica intra in sarcina magazinului virtual. ghelir.ro are un adaos de aproximativ 5%, nu este foarte profitabil.

Emilia Gorgota – E-commerce-ul din Romania va atinge 1 miliard de euro in 2010.  

Cristian Badea – Mituri frecvente despre e-commerce: este ieftin, necesita implicare doar la nivel IT si de programare, genereaza vanzari sigure si consistente, piata de e-commerce este suprasaturata, plata online este nesigura, o companie cunoscuta in offline va avea succes si in online, clientii cumpara indiferent de zi sau de ora.  

15:30 – 17:00 Al cincilea panel – E-commerce. Modereaza Lucian Despoiu, director general Kondiment, participa Cristian Badea, CIO Gecad, Emilia Gorgota, director Sellerator, Dragos Manac, ghelir.ro, Daniel Secareanu, Netbridge si Madalin Matica, DotCommerce Boston.

 

From ronewmedia
From ronewmedia

14:15 Mark Forster – cheltuielile advertiserilor in internetul mobil nu sunt proportionale cu numarul de utilizatori. Pe termen lung, banii se vor duce acolo unde sunt consumatorii. In Marea Britanie, advertisingul online a depasit advertising-ul pe TV, la fel se va intampla si cu internetul mobil.

Matthew Bowden – exista 2,7 abonamente la telefonia mobila in lume. Numarul acestora va creste la aproape 4 miliarde in anul urmator. Rata de crestere a utilizarii internetului mobil este mai mare decat rata de crestere a utilizarii telefoniei mobile. 

Gabriel Sora – internetul va deveni mobil, iar “outsiderii” isi concentreaza din ce in ce mai mult atentia spre internetul mobil – Nokia prin ovi.com. Singurul serviciu de mass market ramane SMS-ul. Colaboram cu playeri care au gasit modalitati de dezvoltare in aceasta zona.

13:30 Luca Passani – fiecare platforma care integreaza continut pe mobil are avantaje si deazvantaje. Posesorii de iPhone au o rata de utilizare a internetului mobil mult mai mare decat media.

Alexander Trommen – o zecime din piata de advertising online este atrasa de segmentul internetului mobil – aprox. 5 miliarde de dolari anual. In Europa, internetul pe mobil va atrage advertising de circa 1 miliard de dolari anul viitor. Advertising-ul mobil este o industrie foarte creativa, fiind un model de business foarte scalabil. Cea mai buna oportunitate pentru antreprenorii romani este construirea unei comunitati si vanzarea acestei comunitati advertiserilor externi. Publisherii trebuie sa ofere mobi-site-uri gratuite userilor. 

12:50 – 14:50 Al patrulea panel: internetul pe mobil. Moderator Dragos Novac, participa Alexander Trommen, CMO United Mobile, Marius Popa NewsIn, Luca Passani de la AdMob, Gabriel Sora, Vodafone, Matthew Bowden, Inside UK, Mark Forster, CEO OnEmotion, Alexandru Stanciu cofondator StarTech.ro.

Orlando Nicoara – activam intr-un business care creste, speram ca Google nu va lua chiar tot. A pune presiunea pe agentii fara sa dovedim eficienta online-ului nu e cea mai buna varianta.

12:18 Cristian Parvan – se schimba conditiile de piata. Media online poate sa fie ajutata de schimbarea conditiilor. Avem ocazia sa demonstram functionalitatea advertising-ului online.

Marius Pahomi – toata lumea este afectata de criza, nu se stie care va fi durata crizei, advertiserii sunt prudenti, bugetele sunt reconsiderate, evolutia pietei nu este conforma asteptarilor de la inceputul anului. Estimarile initiale trebuie revizuite. Piata va mai creste, insa cu un ritm mai scazut. Sper ca la inceputul anului viitor lucrurile vor reveni la normal.

12:05 Mihai Serea – de ce sa nu folosim mai multe unelte pentru a atinge un obiectiv? este un lucru benefic ca avem un alt instrument de masurare al pietei pe langa trafic.ro.

Adrian Motirliche – furnizam date de audienta si profiluri demografice. Putem sa definim targeturi si sa creem media-planuri.

Bogdan Gavrila – Piata este fragmentata. SATI va face diferenta in online.

Marius Pahomi – diferenta dintre piata romaneasca si cele vestice este data de cercetare. Am toate motivele sa cred ca vom ajunge pietele vestice.

Orlando Nicoara – online-ul e singurul mediu 100% masurabil. Polonia are o piata de 90 mil. euro anual, in timp ce Romania are in jur de 15 mil. euro anual.

Anca Fieraru – e nevoie de cifre cat mai exacte pe piata de advertising online.

Andrej Nabergoj – principalele trenduri in advertising-ul online: recesiunea si scaderea cheltuielilor in piata; media traditionala este sub presiunea shift-ului de cheltuieli in advertising;

11:20 – 12:50 Al treilea panel: Calitate vs. cantitate. Modereaza Orlando Nicoara, sef la MPI, participa Andrej Nabergoj, Anca Fieraru, eResearch Corp, Adrian Motirliche, IAB, Marius Pahomi Mediaedge: CIA, Ionut Tudor, Business Intelligence Specialist trafic.ro, Cristian Parvan, Zed Digital, Mihai Serea trafic.ro.

De la RoNewMedia 2.0

10:45 Andrej Nabergoj – cel mai bun mod de a strange bani este sa nu ai nevoie de bani. Este ca in dating.

Alexis Bonte – Atragerea finantarii in online e ca dating-ul, toata lumea vrea sa se intalneasca cu cea mai frumoasa fata. Prima regulam a antreprenorilor si a finantatorilor: nu fi lacom! Track-record-ul nu este atat de important pentru noi.

Todi Pruteanu – finantam companii de software cu afaceri de pana in 500.000 de dolari pe an. Vrem sa sustinem spiritul antreprenorial.

10:36 Vlad Stan – ne asumam riscuri, statistic 1 din 10 proiecte are succes. Tinand cont de perspectiva anului viitor, cel mai bun moment pentru un investitor este un moment de criza.

Marius Ghenea – voi continua sa investesc, am 2 mil euro pentru 2009. Marea schimbare este ca se vor concretiza proiecte mult mai mari decat pana in prezent. Gandesc proiectele ca business-uri de exit. 

 

10:31 Andrej Nabergoj – este cel mai bun moment pentru a fonda o companie. Niciodata nu a fost mai ieftin sa fondezi o companie. Aproape totul este gratuit pe internet. Un prieten de-al meu din San Francisco, care a dezvoltat un joc pentru reteaua sociala Facebook, folosindu-se doar de cateva servere, castiga peste 5 milioane de dolari pe an. Are 25 de ani si locuieste cu parintii.

Alexis Bonte – piata de internet romaneasca este atat de mica, incat poate doar sa creasca.

Marius Ghenea – Bancile nu finanteaza business-ul online. E-commerce-ul va stagna sau va intra in recesiune in 2009. Piata de internet in ansamblu se poate dezvolta foarte mult.

10:20 Vlad Stan – orice proiect bun, cu milioane de utilizatori, va gasi o cale de monetizare – cum este cazul twitter, youtube, etc. Pentru noi este importanta viziunea de ansamblu. Modelele de revenue actuale devin out-dated destul de repede.

 Alexis Bonte – Zilele companiilor fara un business model clar sunt numarate. Daca un business in online nu pierde bani in primii 2 ani, inseamna ca ceva este in neregula.

Andrej Nabergoj – valoarea proiectelor in online a scazut cu pana la 50% de cand a inceput criza globala.

Alexis Bonte – Primul lucru in care investim este echipa. Unul din defectele antreprenorilor romani este lipsa de focus. Este un moment prielnic pentru venture capitalisti in online, au scazut evaluarile.

  

Vlad Stan – noi investim in oameni. Ne intereseaza proiecte inovatoare. Dpdv financiar este, poate, una dintre cele mai riscante investitii. In internet se vor investi mult mai multi bani decat pana acum.

Marius Ghenea – in contextul actual al pietei, investitorii au inceput sa caute lucruri diferite. Acum 2 luni m-as fi uitat si la proiecte “pe hartie”, acum ma uit si la track-record si la implicatiile financiare. Numeroase business-uri online vor avea probleme serioase de finantare. Exista un cos de proiecte interesante pe piata.  Un proiect mic pentru mine inseamna peste 100.000 de euro. Perioada de maturizare a unui proiect este intre 18-24 de luni.

10:00 – 11:00 – Al doilea panel: Cum sa-ti finantezi business-ul online. Participa Alexis Bonte, CEO Erepublik.com, Andrej Nabergoj, CEO Noovo.com, Marius Ghenea, CEO Pcfun.ro, Vlad Stan, Seed Money, Todi Pruteanu, Microsoft, Dan Lupu, Intel Capital.

Marvin Liao – Romania este un model, multi advertiseri isi conduc operatiunile regionale din Bucuresti.

De la RoNewMedia 2.0

Marvin Liao – piata romaneasca de advertising online (search and display) este intre 12-15 milioane USD. Nu avem date oficiale, este o aproximatie.

Miki David – cred ca cifrele sunt mai mari decat estimarile. Cred ca la estimarea lui Liao se pot adauga lejer 15-20%.

Nu exista continut 100% sigur in online. Vulnerabilitatea este in mare masura umana. Verificati continutul publicat, asigurarea securitatii este un proces continuu.

8:30 – 9:30:

Stefan Tanase ajutat de Teodor Cimpoesu, managing director Kaspersky Lab – avem peste 200 de milioane de useri in lume, avem laborator de cercetare in Romania. Web 2.0 este roz. Cu toate astea, web 2.0 are noi vectori de atac: UGC, retelele sociale, internetul mobil. Atacatorii profita si de vulnerabilitati ce tin de firea umana. Koobface – un virus care ataca retelele sociale.

Unul din 300 de site-uri din ro distribuie malware. In 2006, 1 din 10.000 site-uri distribuia malware.

Marvin Liao – e un moment interesant, am trimis o prezentare in Romania acum 4 saptamani, dar intre timp situatia economica s-a schimbat dramatic. Acum 10 ani, America de Nord avea 53% din piata de internet mondiala, acum are sub 20%. Din 2000, piata de internet romaneasca a crescut cu 700%, trendul de crestere se va pastra.

Cand conexiunile de internet ajung la 70% din populatie, cand conexiunile broadband ajung la peste 30% din intreaga piata, consumul de advertising isi schimba radical caracteristicile.

Avem 2 clienti: userii si advertiserii. Asta e business-ul nostru. 7 din 10 internauti romani utilizeaza serviciile Yahoo! zilnic. 9 din 10 useri folosesc Yahoo! Messenger si Mail. Incercam sa introducem servicii care sa monitorizeze mai bine succesul campaniilor.7

Romania este o piata strategica pentru noi, as vrea ca toate pietele din regiune sa fie precum Romania. Piata are potential imens, dar avem nevoie de parteneriate cu publisherii locali.

Mirsad “Miki” David – Multumesc ca i-ati trezit pe oameni asa devreme. Httpool este o agentie de advertising online globala, fondata in 2000. Lucram cu aproape toate brandurile puternice din lume.

Totul se rezuma la targetarea consumatorului. Media pattern-ul s-a schimbat radical, la fel si tehnologiile care livreaza content-ul editorial.

Criza economica ne ajuta pentru ca produce schimbari de care putem profita.

Nisa cu cea mai rapida rata de crestere este gamming-ul. Consumatorii nu mai sunt pasivi.

Lampros Latsaras – careerbuilder s-a lansat in Romania in august 2008. Suntem prezenti in 38 de tari. In curand vom intra pe pietele din Africa si Australia. In Romania folosim aceeasi platforma ca in intreaga lume.

Dragos Stanca, director divizia de new media Realitatea Catavencu: va fi o zi densa, avem 35 speakeri. Primul panel e dedicat sectiunii de stiri, cu Marvin Liao, director sales development, emerging markets group Yahoo! Inc, Mirsad David, CSO Httpool, Lampros Latsaras, careerbuilder.ro, Stefan Tanase, Kaspersky Lab

  1. Ioana P Reply

    Se fac transmisiuni in direct pe The Money Channel. Dupa conferinta, prezentarile vor fi uploadate pe situl ronewmedia.

  2. marius Reply

    Draga Iulian,
    Partea asta: “In Marea Britanie, advertisingul online a depasit advertising-ul pe TV, la fel se va intampla si cu internetul mobil.” Este exagerata. Publicitatea online nu a depasit inca nicaieri publicitatea TV, nici pe departe. Probabil se referea la faptul ca CAGR-ul publicitatii online este mai mare decit rata similara a publicitatii TV.

  3. Iulian Comanescu Reply

    Marius: din câte ştiu eu, se prognoza pe 2011 ca online-ul să depăşească printul în UK ca volum de cheltuieli pe reclamă. Dar poate la RoNewMedia se spun lucruri noi, eu nu sunt acolo – acum am venit de la o filmare. Mai trebuie să şi câştig bani 🙂

  4. marius Reply

    Da, cunosc previziunile, aveam impresia ca s-a spus ca deja a depasit (parea a fi un lucru vechi). Apoi trebuie vazute si alte aspecte: cit din banii in online de fapt se duc tot in media traditionale (e drept, in produse online etc.), insa e o discutie lunga. Alex, mersi pentru articol. Foarte interesant. Toate sursele de date cu care lucram acum nu indica faptul din articolul respectiv, insa e bine de stiut. Ramine sa vedem ce se intimpla. Multumesc pentru raspunsuri.

Post your thoughts