2008/2009 în media: recapitulare și previziuni

Bun, se apropie sfârșitul anului, e cazul să tragem linie și să facem câteva socoteli. În “Evenimentul zilei” am recapitulat marile schimbări din media în 2008 și mi-a ieșit:

– plecarea directorilor de ziar din generația 50+
– creșterea tabloidelor
– aglomerarea pieței glossy
– dispariția vedetelor TV
– creșterea și reașezarea pieței de on-line
– Meciul meciurilor (apropo de licitația pentru prima ligă)
– criza, evident.

În plus, Anca Nicoleanu de la “Cotidianul” mi-a pus câteva întrebări despre piața TV în 2009 și rezultatul e articolul ăsta. Pe scurt, în 2009 presupun că:

– vor dispărea televiziuni fără public determinat și strategie de conținut distinctă gen Național TV
– investițiile în calitate/programe vor fi destul de scăzute, dar nu și în prime-time sau pe alte zone strategice din grile
– declinul ratingurilor va continua, poate mai accentuat, fiindcă vor fi reduceri globale ale costurilor și-așa scăzute cu care se defila în materie de programare
– vedetele își vor încetini mișcarea browniană din 2006-2007 și vor fi relativ mai prost plătite, printre altele și pentru că oameni ca Teo Trandafir nu au confirmat odată plecați de la Pro TV
– pe segmentul lejer/tabloid am putea asista la apariția încă unei soluții de succes a la Dan Diaconescu/OTV sau Prima TV cu ale ei show-uri de rețea.

Și, în fine, punctajul de lucruri importante pe 2008 pe care mi-am construit articolul pentru “Evenimentul zilei”:

– 7 ianuarie – se închide Acasă Magazin Prima din măsurile de reduceri de costuri de la Sârbu/CME din 2008, după închiderea Apropo (revistă) cu câteva luni înainte. Spre toamnă, vom mai asista la lucruri asemănătoare, și datorită crizei.
– 12 ianuarie – CTP își dă demisia din poziția de director de la Gândul Plecarea “baronilor presei” nu aduce însă un reviriment calitativ în presa cotidiană – dimpotrivă. “Cotidianul” și “Evenimentul zilei” aveau să mai treacă prin schimbări de management, deocamdată fără rezultate – sau cu rezultate negative, în cazul primului titlu.
– 25 ianuarie – SRS pleacă de la Ziua, vezi mai sus.
– 6 februarie – Andreea Marin nu mai face „Surprize” – sau cel puțin confirmă că nu le va mai face. Prima dintre “disparițiile vedetelor”.
– 11 februarie – campanie Audi A 4 pe bloguri – primul sau unul din primele branduri mari care folosesc blogurile ca pârghie de PR.
– 31 martie – Voiculescu & RCS-RDS câștigă licitația pentru meciurile din prima ligă, pe 85 de milioane (102 cu TVA), pentru 2008-2012 – apariția GSP TV-urilor e o consecință, dar încă nu putem vorbi de valuri de aur în urma operațiunii.
– aprilie 2008 – lansări inStyle și Marie Claire – probabil că în 2009 o să mai asistăm și la închiderea unor titluri. Mi-e și frică să număr glossy-urile de femei existente azi pe piață.
– 17 aprilie – CME anunță achiziția Companiei de Radio Pro (Pro FM și Info Pro printre altele) contra a 20,6 milioane de dolari – parte dintr-un plan mai amplu de preluare a asset-urilor lui Adrian Sârbu, care mai deține 5% din televiziuni și, dacă nu mă înșel, peste 90% din companiile de print. E de văzut în ce ritm le va prelua pe acestea CME dată fiind criza.
– 22 aprilie – Rodipet cere editorilor să crească prețul revistelor – rețeaua națională de distribuție e pe ducă și vine cu astfel de “imixtiuni” în planurile de afaceri ale grupurilor media, ca să-și crească comisioanele și deci veniturile. A fost o scrisoare mai mult sau mai puțin deschisă, rizibilă și desigur fără rezultate, care arată felul amatoristic cum se învârt încă milioanele de euro în România
– 28 mai – F5 Refresh – proiect Realitatea-Cațavencu de investit în mici independenți – chiar dacă nu e vorba de sume copleșitoare, proiectul e bine înrădăcinat în ideile de colaborare și “Independent Generated Content” care dau rezultate pe internet.
– 1 iunie – TVR intră în emisie HD, e al doilea post după Pro TV – schimbările tehnice au loc și în România, încet-încet. Există oameni care și-au luat antenă și decodor de HD și urmăresc posturile respective.
– 25 iunie – Parlamentul votează legea știrilor pozitive (Funar-Ghișe) spre perplexitatea profesioniștilor. Legea va “muri” la Curtea Constituțională – după ce presa l-a tăvălit, pe drept, câteva săptămâni, Ioan Ghișe a prins confortabil un colegiu la Brașov. Se dovedește că a te certa cu media poate fi o strategie, dacă întregul circ a contat.
– 31 iulie – Ratingurile arată că piața TV se segmentează. Singura televiziune fără un profil clar care rămâne în top 10 este Național TV. B 1 TV, TVR 2 etc. nu mai fac audiențe – tendința se va accentua în 2009, și ca urmare a crizei care va mobiliza oamenii de conținut ai televiziunilor.
– iulie-august: Călinescu și Gaiță au revenit la Pro TV (Made in România) și Antena 1 (Miștoc Show). BBC România se închide – marile nume din deceniul al nouălea și primii ani după 2000 nu mai sunt chiar atât de influente, iar asta se leagă de dispariția lui Andreea Marin de la “Surprize” și traiectoria descendentă a lui Teo Trandafir.
– 13 septembrie: Dan Diaconescu începe serialul „Jos labele de pe televiziunea poporului”, ca urmare a amenzilor succesive, pentru ca emisia OTV să nu fie oprită de CNA – în cazul în care CNA ar fi luat o astfel de măsură, Dan Diaconescu s-ar fi putut refugia pe al doilea post al său, DDTV, de unde ar fi putut acuza cenzura CNA.
– 15 septembrie – Team Advertising pierde afilierea la Y&R România, e-n cărți Tempo – o știre care răstoarnă cu susu-n jos piața românească de advertising, și care, totuși, nu a fost preluată de aici decât de “Adevărul” și, mai consistent, de “Money Express”. Situația și consecințele încă rămân să fie precizate.
– 18 septembrie – apar confirmările cu privire la achiziția Blik (Ucraina) de către Dinu Patriciu – ce va face miliardarul cu un titlu din afara României? Greu de știut. Răzvan Cornețeanu, cel care a lansat Blik pentru Ringier în Ucraina, e în orice caz general managerul Adevărul Holding.
– 30 septembrie – CNA dă o decizie cu privire la modul cum trebuie aplicată legea electorală în privința politicii pe bani la TV. Televiziunile au voie să vândă doar emisiuni de promovare și spoturi electorale. HotNews.ro negociază cu departamentele de marketing ale câtorva televiziuni și obține diferite tarife cam neconforme legii – situația nu are bineînțeles niciun fel de alte urmări. Întreb pentru a cincea sau a șasea oară: cum a ajuns în legea electorală alineatul acela care vorbește de emisiuni pe bani?
– 19 noiembrie – apare știrea că Realitatea-Cațavencu își va vinde de una singură site-urile, după ce Intact crease Intact Interactive în scopuri asemănătoare – se dovedește că marile grupuri de media clasică încep să își rentabilizeze numeroasele asset-uri create pe internet în 2005-2007 .
– 8 decembrie – tabloidele = 53% din piața cotidienelor – vechile ziare de referință vând, la un loc, cam cât “Libertatea”.
– 10 decembrie – disponibilizări la stațiile locale Pro TV – cel mai rentabil grup media din România este și primul care ia măsuri legate de criză. Faptul că e vorba de reduceri de 10-20 la sută din personal (2-3 oameni din echipe de 15-20 de persoane) dă oarecum și primele indicații despre dimensiunile crizei în media.
– 15 decembrie – Adrian Sârbu e nr. 1 la CME (președinte) – care va fi impactul acestei avansări asupra pieței media românești? Într-un climat economic de creștere, Sârbu s-ar fi putut concentra asupra țării în care și-a început cariera. Dată fiind criza, probabil că pe creatorul Pro TV îl rod altele în aceste săptămâni.

Căutați informațiile chiar aici, pe blog. Ca și altădată, vă aștept cu interes completările.

12 thoughts on “2008/2009 în media: recapitulare și previziuni”

  1. Salut Iulian, profit de ocazie, in primul rand, sa iti urez La multi ani!, urare valabila si tuturor cititorilor blogului.

    In ceea ce priveste previziunile pentru 2009, m-ar interesa parerea ta despre revistele nisate.

    Parerea mea este ca ele sunt o solutie pentru perioada care urmeaza, argumentand cu recenta lansare a Villa Design de catre Sanoma. Si nu ma refer doar la home&deco, un sector cu inflatie de titluri, putem vorbi si despre bucatarie, bunaoara, unde am avut intrarea pe piata a revistei italiene Sale Pepe, adusa in Romania de Oana Mizil, care edita Monden.

    Multi analisti media spun ca 2009 va insemna tabloidizare, va insemna oare si nisare?

  2. Apropo de asta, Iulian: “[…]Așadar, conform lui Comănescu, prima tendință tv în 2009 va fi o scădere mai accentuată a ratingurilor decât în 2007-2008.[…]”, s-ar putea să nu fie chiar așa. La vreme de restrângere a consumului, distracția ieftină e aleasă prima. Televiziunea oferă distracție gratis.

    Dacă mai adaugi și o sporire a interesului pentru informație într-o perioadă în care lumea vrea să știe cât dracu’ mai ține nesiguranța asta, s-ar putea să avem o creștere de audiență, nu invers.

    Părerea mea, desigur, dar despre mine știi că-s îndeobște sceptic 🙂

    La Mulți Ani și toate cele bune.

    PS – revin: captcha sucks.

  3. “după ce presa l-a tăvălit, pe drept, câteva săptămâni, Ioan Ghișe a prins confortabil un colegiu la Brașov. Se dovedește că a te certa cu media poate fi o strategie, dacă întregul circ a contat”

    Doar o precizare, confortabil e mult spus. A ieșit senator de pe poziția a III-a, în urma împărțelii algoritmului. A luat vreo 15-16%, adică scorul PNL în Brașov. Practic partidul l-a băgat în parlament în condițiile în care în urmă cu vreo 10 ani el era loclomotiva PNL la Brașov.

  4. Poate singurul eveniment remarcabil din media anului 2008 – IN SENS NEGATIV – este desfiintarea BBC sectia romana. Mare pacat !
    In rest vorba romanului amator: paguba-n ciuperci !!!

  5. Someone: știrile TV din România intră destul de rar în problematica asta a crizei/utilului/etc. sau când o fac, o fac destul de stupid. Exemplu – acum vreo două zile, pe Pro TV: “operatorii de mobile și-au rotunjit frumușel bugetele cu mesajele de Anul Nou”. Eu n-am văzut niciun buget de operator, dar pun pariu că alea nu știu câte zeci de milioane de mesaje nu prea contează într-o socoteală pe întregul an.

    Am senzația că efectul pozitiv al crizei se va vedea doar pe posturile “premium” care se ocupă și de altceva decât politică. Nu prea avem așa ceva.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *