2008/2009 în media: recapitulare şi previziuni

Bun, se apropie sfârşitul anului, e cazul să tragem linie şi să facem câteva socoteli. În “Evenimentul zilei” am recapitulat marile schimbări din media în 2008 şi mi-a ieşit:

– plecarea directorilor de ziar din generaţia 50+
– creşterea tabloidelor
– aglomerarea pieţei glossy
– dispariţia vedetelor TV
– creşterea şi reaşezarea pieţei de on-line
– Meciul meciurilor (apropo de licitaţia pentru prima ligă)
– criza, evident.

În plus, Anca Nicoleanu de la “Cotidianul” mi-a pus câteva întrebări despre piaţa TV în 2009 şi rezultatul e articolul ăsta. Pe scurt, în 2009 presupun că:

– vor dispărea televiziuni fără public determinat şi strategie de conţinut distinctă gen Naţional TV
– investiţiile în calitate/programe vor fi destul de scăzute, dar nu şi în prime-time sau pe alte zone strategice din grile
– declinul ratingurilor va continua, poate mai accentuat, fiindcă vor fi reduceri globale ale costurilor şi-aşa scăzute cu care se defila în materie de programare
– vedetele îşi vor încetini mişcarea browniană din 2006-2007 şi vor fi relativ mai prost plătite, printre altele şi pentru că oameni ca Teo Trandafir nu au confirmat odată plecaţi de la Pro TV
– pe segmentul lejer/tabloid am putea asista la apariţia încă unei soluţii de succes a la Dan Diaconescu/OTV sau Prima TV cu ale ei show-uri de reţea.

Şi, în fine, punctajul de lucruri importante pe 2008 pe care mi-am construit articolul pentru “Evenimentul zilei”:

– 7 ianuarie – se închide Acasă Magazin Prima din măsurile de reduceri de costuri de la Sârbu/CME din 2008, după închiderea Apropo (revistă) cu câteva luni înainte. Spre toamnă, vom mai asista la lucruri asemănătoare, şi datorită crizei.
– 12 ianuarie – CTP îşi dă demisia din poziţia de director de la Gândul Plecarea “baronilor presei” nu aduce însă un reviriment calitativ în presa cotidiană – dimpotrivă. “Cotidianul” şi “Evenimentul zilei” aveau să mai treacă prin schimbări de management, deocamdată fără rezultate – sau cu rezultate negative, în cazul primului titlu.
– 25 ianuarie – SRS pleacă de la Ziua, vezi mai sus.
– 6 februarie – Andreea Marin nu mai face „Surprize” – sau cel puţin confirmă că nu le va mai face. Prima dintre “dispariţiile vedetelor”.
– 11 februarie – campanie Audi A 4 pe bloguri – primul sau unul din primele branduri mari care folosesc blogurile ca pârghie de PR.
– 31 martie – Voiculescu & RCS-RDS câştigă licitaţia pentru meciurile din prima ligă, pe 85 de milioane (102 cu TVA), pentru 2008-2012 – apariţia GSP TV-urilor e o consecinţă, dar încă nu putem vorbi de valuri de aur în urma operaţiunii.
– aprilie 2008 – lansări inStyle şi Marie Claire – probabil că în 2009 o să mai asistăm şi la închiderea unor titluri. Mi-e şi frică să număr glossy-urile de femei existente azi pe piaţă.
– 17 aprilie – CME anunţă achiziţia Companiei de Radio Pro (Pro FM şi Info Pro printre altele) contra a 20,6 milioane de dolari – parte dintr-un plan mai amplu de preluare a asset-urilor lui Adrian Sârbu, care mai deţine 5% din televiziuni şi, dacă nu mă înşel, peste 90% din companiile de print. E de văzut în ce ritm le va prelua pe acestea CME dată fiind criza.
– 22 aprilie – Rodipet cere editorilor să crească preţul revistelor – reţeaua naţională de distribuţie e pe ducă şi vine cu astfel de “imixtiuni” în planurile de afaceri ale grupurilor media, ca să-şi crească comisioanele şi deci veniturile. A fost o scrisoare mai mult sau mai puţin deschisă, rizibilă şi desigur fără rezultate, care arată felul amatoristic cum se învârt încă milioanele de euro în România
– 28 mai – F5 Refresh – proiect Realitatea-Caţavencu de investit în mici independenţi – chiar dacă nu e vorba de sume copleşitoare, proiectul e bine înrădăcinat în ideile de colaborare şi “Independent Generated Content” care dau rezultate pe internet.
– 1 iunie – TVR intră în emisie HD, e al doilea post după Pro TV – schimbările tehnice au loc şi în România, încet-încet. Există oameni care şi-au luat antenă şi decodor de HD şi urmăresc posturile respective.
– 25 iunie – Parlamentul votează legea ştirilor pozitive (Funar-Ghişe) spre perplexitatea profesioniştilor. Legea va “muri” la Curtea Constituţională – după ce presa l-a tăvălit, pe drept, câteva săptămâni, Ioan Ghişe a prins confortabil un colegiu la Braşov. Se dovedeşte că a te certa cu media poate fi o strategie, dacă întregul circ a contat.
– 31 iulie – Ratingurile arată că piaţa TV se segmentează. Singura televiziune fără un profil clar care rămâne în top 10 este Naţional TV. B 1 TV, TVR 2 etc. nu mai fac audienţe – tendinţa se va accentua în 2009, şi ca urmare a crizei care va mobiliza oamenii de conţinut ai televiziunilor.
– iulie-august: Călinescu şi Gaiţă au revenit la Pro TV (Made in România) şi Antena 1 (Miştoc Show). BBC România se închide – marile nume din deceniul al nouălea şi primii ani după 2000 nu mai sunt chiar atât de influente, iar asta se leagă de dispariţia lui Andreea Marin de la “Surprize” şi traiectoria descendentă a lui Teo Trandafir.
– 13 septembrie: Dan Diaconescu începe serialul „Jos labele de pe televiziunea poporului”, ca urmare a amenzilor succesive, pentru ca emisia OTV să nu fie oprită de CNA – în cazul în care CNA ar fi luat o astfel de măsură, Dan Diaconescu s-ar fi putut refugia pe al doilea post al său, DDTV, de unde ar fi putut acuza cenzura CNA.
– 15 septembrie – Team Advertising pierde afilierea la Y&R România, e-n cărţi Tempo – o ştire care răstoarnă cu susu-n jos piaţa românească de advertising, şi care, totuşi, nu a fost preluată de aici decât de “Adevărul” şi, mai consistent, de “Money Express”. Situaţia şi consecinţele încă rămân să fie precizate.
– 18 septembrie – apar confirmările cu privire la achiziţia Blik (Ucraina) de către Dinu Patriciu – ce va face miliardarul cu un titlu din afara României? Greu de ştiut. Răzvan Corneţeanu, cel care a lansat Blik pentru Ringier în Ucraina, e în orice caz general managerul Adevărul Holding.
– 30 septembrie – CNA dă o decizie cu privire la modul cum trebuie aplicată legea electorală în privinţa politicii pe bani la TV. Televiziunile au voie să vândă doar emisiuni de promovare şi spoturi electorale. HotNews.ro negociază cu departamentele de marketing ale câtorva televiziuni şi obţine diferite tarife cam neconforme legii – situaţia nu are bineînţeles niciun fel de alte urmări. Întreb pentru a cincea sau a şasea oară: cum a ajuns în legea electorală alineatul acela care vorbeşte de emisiuni pe bani?
– 19 noiembrie – apare ştirea că Realitatea-Caţavencu îşi va vinde de una singură site-urile, după ce Intact crease Intact Interactive în scopuri asemănătoare – se dovedeşte că marile grupuri de media clasică încep să îşi rentabilizeze numeroasele asset-uri create pe internet în 2005-2007 .
– 8 decembrie – tabloidele = 53% din piaţa cotidienelor – vechile ziare de referinţă vând, la un loc, cam cât “Libertatea”.
– 10 decembrie – disponibilizări la staţiile locale Pro TV – cel mai rentabil grup media din România este şi primul care ia măsuri legate de criză. Faptul că e vorba de reduceri de 10-20 la sută din personal (2-3 oameni din echipe de 15-20 de persoane) dă oarecum şi primele indicaţii despre dimensiunile crizei în media.
– 15 decembrie – Adrian Sârbu e nr. 1 la CME (preşedinte) – care va fi impactul acestei avansări asupra pieţei media româneşti? Într-un climat economic de creştere, Sârbu s-ar fi putut concentra asupra ţării în care şi-a început cariera. Dată fiind criza, probabil că pe creatorul Pro TV îl rod altele în aceste săptămâni.

Căutaţi informaţiile chiar aici, pe blog. Ca şi altădată, vă aştept cu interes completările.

  1. alk Reply

    Am notat. Vom verifica la sfirsitul anului 2009. Sa fim sanatosi pina atunci! Un an bun!

  2. serban Reply

    Salut Iulian, profit de ocazie, in primul rand, sa iti urez La multi ani!, urare valabila si tuturor cititorilor blogului.

    In ceea ce priveste previziunile pentru 2009, m-ar interesa parerea ta despre revistele nisate.

    Parerea mea este ca ele sunt o solutie pentru perioada care urmeaza, argumentand cu recenta lansare a Villa Design de catre Sanoma. Si nu ma refer doar la home&deco, un sector cu inflatie de titluri, putem vorbi si despre bucatarie, bunaoara, unde am avut intrarea pe piata a revistei italiene Sale Pepe, adusa in Romania de Oana Mizil, care edita Monden.

    Multi analisti media spun ca 2009 va insemna tabloidizare, va insemna oare si nisare?

  3. Someone Reply

    Apropo de asta, Iulian: “[…]Aşadar, conform lui Comănescu, prima tendinţă tv în 2009 va fi o scădere mai accentuată a ratingurilor decât în 2007-2008.[…]”, s-ar putea să nu fie chiar aşa. La vreme de restrângere a consumului, distracţia ieftină e aleasă prima. Televiziunea oferă distracţie gratis.

    Dacă mai adaugi şi o sporire a interesului pentru informaţie într-o perioadă în care lumea vrea să ştie cât dracu’ mai ţine nesiguranţa asta, s-ar putea să avem o creştere de audienţă, nu invers.

    Părerea mea, desigur, dar despre mine ştii că-s îndeobşte sceptic 🙂

    La Mulţi Ani şi toate cele bune.

    PS – revin: captcha sucks.

  4. eftimie Reply

    “după ce presa l-a tăvălit, pe drept, câteva săptămâni, Ioan Ghişe a prins confortabil un colegiu la Braşov. Se dovedeşte că a te certa cu media poate fi o strategie, dacă întregul circ a contat”

    Doar o precizare, confortabil e mult spus. A ieşit senator de pe poziţia a III-a, în urma împărţelii algoritmului. A luat vreo 15-16%, adică scorul PNL în Braşov. Practic partidul l-a băgat în parlament în condiţiile în care în urmă cu vreo 10 ani el era loclomotiva PNL la Braşov.

  5. Iulian Comanescu Reply

    Eftimie: mă-nşală memoria înseamnă. Scuze. Ţinusem minte că a prins din prima. Nu că s-ar invalida ce-am scris eu, dar precizarea ta e justă.

  6. Marian S. Reply

    Poate singurul eveniment remarcabil din media anului 2008 – IN SENS NEGATIV – este desfiintarea BBC sectia romana. Mare pacat !
    In rest vorba romanului amator: paguba-n ciuperci !!!

  7. Iulian Comanescu Reply

    Someone: ştirile TV din România intră destul de rar în problematica asta a crizei/utilului/etc. sau când o fac, o fac destul de stupid. Exemplu – acum vreo două zile, pe Pro TV: “operatorii de mobile şi-au rotunjit frumuşel bugetele cu mesajele de Anul Nou”. Eu n-am văzut niciun buget de operator, dar pun pariu că alea nu ştiu câte zeci de milioane de mesaje nu prea contează într-o socoteală pe întregul an.

    Am senzaţia că efectul pozitiv al crizei se va vedea doar pe posturile “premium” care se ocupă şi de altceva decât politică. Nu prea avem aşa ceva.

  8. r Reply

    iulian, cand la protv se vorbea despre criza, tu ne povesteai cum va creste piata de publicitate

Post your thoughts