2007: ştirile care au schimbat piaţa media (II)

Aici dădeam cele mai importante ştiri din piaţa media pe primele şase luni ale lui 2007 şi, aşa cum promiteam, continuu azi cu ceea ce s-a întâmplat în iulie-decembrie.

Iulie
6 iulie Paianjenul Văduva Neagră loveşte din nou (zbang, trosc). E o ştire pe care corespondenţii lipsiţi de subiecte de la mare o reşapează în fiecare an, în lipsă de altceva mai bun, între caniculă şi alunecările de teren de la sfârşitul verii.

17 iulie Apar pe net MoneyLine.ro şi Mediafax.biz, două portaluri de business, după ce, pe 5 iulie, fusese modificat radical Mediafax.ro şi, puţin mai înainte, fusese pus pe roate Catavencu.ro, fără abonament şi cu update zilnic.. Discuţii despre care portal de business e mai grozav, în orice caz lansările arată interesul marilor proprietari de media clasică pentru internet (Vîntu şi Sârbu, în cele două cazuri).

17 iulie Concert Rolling Stones la Bucureşti. O ştire pe care am clasificat-o ca eveniment media din cauza scenei unice în lume pe care evoluează Jagger, Richards, Watts, Wood şi angajaţii lor. Cine a fost la concert şi-a dat seama de posibilităţile maşinăriei care măsoară cam 70 pe 20 de metri, proiectată special pentru a arăta ceva mulţimilor de sute de mii sau milioane de oameni care ajung la concertele Rolling Stones. Trupa văzută cu ochiul liber e minusculă chiar şi la un public de 60.000, cel de pe Lia Manoliu.

23 iulie Lagardere achiziţionează Radio Deea. Fanii reţelei de house plâng după seturile care nu se puteau găsi altundeva, dar proprietarul francez îşi completează reţeaua Radio 21 cu o parte din fostele Deea. Despre cele din localităţile unde exista Radio 21 s-a spus că rămân staţii de dance-house, dar n-aş putea spune ce difuzează în momentul de faţă. Mă ajută cineva?

23 iulie Intact în rebranding. E un proces mai lung, care se leagă de intenţiile de vânzare din grupul Voiculescu. Procesul începuse în urmă cu câteva săptămâni, cu ajutorul unei companii de consultanţă din Hamburg pe nume Landor.

31 iulie Se iveşte o informaţie posibil mai veche: CME nu mai vrea să cumpere televiziuni de la Adrian Sârbu până pe 12 noiembrie 2009, conform pe SEC Info, site de informaţii despre companiile cotate la bursa din New York. E vorba de ultimele cinci procente deţinute de mogulul din Pache în Mediapro International şi Pro TV SA – companiile pe care au loc operaţiunile TV.

August
2 august CME, proprietarul a 95% din televiziunile Pro, comunică rezultatele pe primele şase luni ale lui 2007. Profit EBITDA pe România: 37,7 milioane de dolari, creştere de peste 34% faţă de aceeaşi perioadă a lui 2006. Cifrele astronomice arată clar că scăderea globală de consum TV nu afectează patronii de televiziuni, care fac tot mai mulţi bani cu show-uri proaste şi adunând pe propriile posturi de nişă telespectatorii sătui de mâinile bătute-n cuie de gard la Ştirile de ora 17.00. E o conjunctură care se va perpetua şi în 2008.

10 august Face lift anunţat la Neogen. Cel mai mare jucător de pe internetul românesc, posesor al unei imagini nu prea grozave, a mai trecut printr-o serie de schimbări. Probabil că acţiunea cea mai utilă în termeni de reputaţie a fost totuşi Blogaria, acţiune de marketing în care o adunătură pestriţă de bloggeri a fost invitată la Ruse pentru împrietenire (de două ori şi mai urmează).

15 august Încep să apară zvonuri despre vânzarea Antenelor. RTL, dat la vremea respectivă ca favorit, e la un pas de a obţine în prezent 10 procente contra a 65 de milioane (sumă comunicată neoficial).

Septembrie
6 septembrie Pro TV schimbă ştirile. Vor urma Antena 1, Realitatea şi altele, dar mie unuia noul studio al Andreei Esca mi s-a părut remarcabil şi novator, cu toate că nici modificarea de la Observator n-a fost rea deloc. O investiţie de milioane, singura care pare a prevesti un reviriment calitativ pe piaţa TV. Deşi, cum spuneam mai sus, mai e ceva până ce Sârbu şi compania vor fi dispuşi să-şi diminueze profitul pentru emisiuni publicistice şi divertisment scump.

11 septembrie Adevărul anunţă că sediul cotidianului omonim şi al “Click!” din Fabrica de Glucoză a fost achiziţionat contra a 10 milioane de dolari. Ştirea confirmă strategia de consolidare şi creştere lentă adoptată de Dinu Patriciu, fiindcă din aceşti bani puteau fi lansate de pildă alte două cotidiene. Grupul n-a mai pus pe piaţă decât “Foreign Policy”, un lunar, de atunci. Probabil că strategia din 2008 va depinde de bugetul “Adevărul”, deoarece “Click!” a urcat, conform managementului, către 100 de mii de exemplare vândute.

25 septembrie EMI/ARBO anunţă că doreşte să deţină 20 de titluri locale şi tipografii în oraşele patriei, cu ocazia lansării “Ziarului de Brăila”, al optulea ziar EMI. Semn că lucrurile se mişcă serios pe piaţa localelor, unde mai sunt active Inform Media (austrieci) şi Publi Media (Sârbu), ultimul cu planuri novatoare, mult internet şi ediţii gratuite, încă neconcretizate.

27 septembrie Rezultatele Biroului Român de Audit al Tirajelor pe primele şase luni ale lui 2007. Consecinţele investiţiilor lui Patriciu şi Vîntu încep să fie confirmate oficial prin creşteri la “Cotidianul” şi “Click!”. Cele 10-12 cotidiene generaliste auditate sunt aproape în exclusivitate titluri deţinute de “cei cinci mari” din presa românească (Ringier, Voiculescu, Sârbu şi mai nou Vîntu şi Patriciu).

30 septembrie Relansare “Gândul”, fără efecte vizibile (e drept că nici cifre oficiale n-au apărut de atunci). Adrian Ursu şi Bogdan Chirieac părăsesc ulterior crucişătorul presei româneşti, primul în bărcuţa de mare viteză a lui Vîntu (emisiune la Realitatea şi se vorbeşte despre apariţia la “Cotidianul”), al doilea fără colac de salvare şi nici plasă, ca urmare a afacerii Motorola, a cărei prezenţă în România a intermediat-o pe o grămadă de bani, printr-un contract cu statul. Relansarea cu aspect grafic îngrijit, dar fără efecte pe care să le ştiu eu la tiraj a ziarului marchează oarecum sfârşitul vremurilor vechi în presa românească. Cristian Tudor Popescu şi Sorin Roşca Stănescu sunt singurii exponenţi ai generaţiei 50+ rămaşi la cârma unor ziare (dacă nu luăm în considerare lucruri ca rolul cvasi-onorific al lui Emil Hurezeanu la “România liberă”), iar rezultatele lor nu impresionează deloc. Cornel Nistorescu apare din când în când la TV, Petre Mihai Băcanu e la pensie, Dumitru Tinu nu mai e, Octavian Andronic şi Horia Alexandrescu se încăieraseră nu cu multă vreme în urmă pe un ziar care aproape că nu exista, “Cronica Română”. Nu cred în zvonurile despre trecerea integrală pe net a cotidianului condus de CTP, dar bănuiesc că Adrian Sârbu s-a săturat să arunce apa cu găleata din crucişător.

Octombrie
15 octombrie Tucă Show revine pe ecran, aşa cum anunţasem pe “Media lui Comanescu” în premieră, şi ia bătaie de la OTV, cu subiectul consacrat chiar de acesta, Elodia. “Evenimentul zilei” publică ratingurile şi se alege cu nişte vorbe urâte (“bou”, “cretini”), de la Tucă. Acesta va ieşi destul de repede de pe post. Dincolo de scandal, decesul lui Tucă Show spune destule despre supravieţuirea talk-show-ului burlan, fără format şi tematică specifică, dar cu host carismatic, platit cu (zeci de) mii de euro: poate pe posturile de nişă.

15 octombrie Apar primele rezultate ale Studiului de Audienţă şi Trafic pe Internet, prima măsurare oficială a netului românesc. Un pas ]nainte pentru industrie, care va avea mai mult credit de la advertiseri. Trafic.ro, sistemul neoficial de referinţă de până la apariţia SATI, a început să ofere numeroase ameliorări după anunţata apariţie a concurenţei oficiale. Din păcate, oricât de relevant, topul aparţine unei companii care are şi unul din cei mai mari brokeri de reclamă on-line.

18 octombrie Adrian Sârbu devine Chief Operating Officer la CME, grupul-mamă al televiziunilor Pro, altfel spus banii din industria de beauty ai lui Estee Lauder puşi la înmulţit în audiovizualul din Estul Europei după 1989. Costi Mocanu e noul director executiv al televiziunilor CME-Sârbu, după succesul proiectului Sport.ro.

22 octombrie “Gândul” apare cu DVD, după ce “Evenimentul zilei” făcuse acelaşi lucru cu câteva zile înainte. Marketingul cu insert se cvasi-generalizează în presa cotidiană. Nu ştiu ce s-a ales de planurile “României libere”.

26 octombrie Încă o ştire pe care aţi citit-o în premieră pe “Media lui Comanescu”: grupul Voiculescu are planuri pentru alte trei sau patru televiziuni: copii, muzică, sport, posibil bărbaţi şi cooking. E drept că la Voiculescu s-au anunţat şi în trecut planuri încă neconcretizate.

29 octombrie Monitoring Media publică un studiu din care reiese impactul Elodiei asupra presei româneşti. Cotidiene serioase şi televiziuni mari se înghesuie la subiectul creat de Dan Diaconescu, pe care Laurenţiu Ionete, vicepreşedinte sales & marketing la Antene, avea să-l numeasca “o poveste interactivă primitivă” – cu succes deja subînţeles, tradus în ratinguri de 4-6 puncte pe interval. Citiţi aici ce am scris la vremea respectivă.

31 octombrie Realitatea-Caţavencu lansează PrisonBreak.ro, cu gânduri de a pune pe DVD serialul difuzat şi promovat de grupul rival Pro TV. S-a şi întâmplat, nu ştiu exact cu ce succes.

31 octombrie Rezultatele Studiului Naţional de Audienţă, care măsoară numărul de cititori ai publicaţiilor. Creşteri mari la publicaţiile locale, dintre care câteva au trecut în proprietatea lui Sârbu, EMI sau Inform Media, dar şi la “Cotidianul”, unde pare-se că strategia de inserturi de carte şi DVD a dat roade: reiese că unii dintre cei care au fost atraşi de aceste inserturi au citit şi ziarul.

Noiembrie
25 noiembrie Alegerile europarlamentare. A plouat cu bloguri de politicieni, de la PSD şi PNL, dar investiţia în reclamă în presa scrisă n-a fost foarte mare. PNL s-a distanţat de pluton cu 307 inserţii, conform unei cercetări Monitoring Media pe care am comentat-o aici: ceva mai mult decât o campanie comercială decentă.

27 noiembrie În fine, Ringier dezvăluie secretul lui Polichinelle: Pro Sport s-a revândut la Publi Media. O ştire care părea greu de crezut.

Decembrie
17 decembrie Schimbări mari în structura de management a Realitatea Media. Şef peste televiziunile lui Vîntu: Cătălin Popa. Director general Realitatea TV: Robert Tătăruş. Director general The Money Channel: Onuţ Dragomirescu. E de văzut cum vor performa Realitatea TV şi TMC în 2008.

19 decembrie Ringier anunţă implicarea în tipografie şi distribuţie, ultima prin Hiparion Distribuţie, companie pe care o deţine împreună cu Sanoma. Coroborat şi cu ceea ce spuneam mai sus despre Patriciu şi achiziţia sediului din Fabrica de Glucoză, putem conchide că expansiunea pe orizontală (publicaţii/televiziuni nou-lansate) începe să fie înlocuită de consolidarea altor segmente.

Cum spuneam şi în prima parte (ianuarie-iunie), e vorba de ştiri care au fost consemnate pe “Media lui Comanescu”. Cu siguranţă lipsesc lucruri ca investiţia Tiger în bestjobs.ro şi ejobs.ro. Dacă doriţi să adăugaţi ceva, sunteţi bine veniţi mai la vale.

  1. Turambar Reply

    Cum spuneam si in postul anterior (scuze: nu mi-am dat seama ca acoperea doar prima jumatate a anului):

    – a doua jumatate a lui dec: retragerea Realitatea TV din CRP in contextul scandalului Orban, a abordarii agresive a lui Turcescu si a felului in care CTP i-a luat apararea lui Orban
    – 31 dec: ultima zi de monitorizare TV de catre TNS-AGB. Se incheie primul contract de patru ani de dupa emiterea legii de monitorizare a audientelor TV. Stafeta se preda din 1 ian 2008 la GfK. Piata asteapta anxioasa rezultatele: se pupa? nu se pupa? (off the record: se pupa)

  2. qelul Reply

    ref. deea
    din cate stiu eu, in clipa de fata lagardere face un studiu serios de piata pt a stabili formatul viitorului radio. deocamdata difuzeaza un soi de dance si inca nu are un nume postul de radio. am impresia (s-a putea sa gresesc dar parca asa tin minte) ca au si obtinut de la cna sa nu stabileasca, inca, numele postului de radio
    mai pe romaneste, pana nu se termina market study-ul si nu se hotarasc exact ce au de gand cu licentele ramase din fostul deea, nu misca nimic pe el. ceea ce este cat se poate de firesc.

Post your thoughts