2007: știrile care au schimbat piața media (I)

La mulți ani tuturor cititorilor și scuze pentru cele două zile cât blogul a fost “jos”, s-a lucrat ceva în camera motoarelor. Începem 2008 cu o listă de evenimente care au schimbat piața media în 2007. Primele șase luni aici, următoarele, săptămâna viitoare.

IANUARIE
1 ianuarie Blog.HotNews.ro, care funcționa din februarie 2006 ca o platformă colectivă, cu mai mulți autori, se desparte în www.comanescu.ro (comunicare), Doc.Hotnews.ro (politică), Merlin.HotNews.ro (blogul lui Merlin), Moldovan.Hotnews.ro (burse externe). E un proiect care va ajunge la 10 bloguri dot Hotnews și de care m-am ocupat până în toamna lui 2007.

8 ianuarie Se află că GfK România a câștigat licitația pentru datele de audiență TV. TNS-AGB iese din scenă de-abia din 2008, așa că tot de-atunci rămâne să ne lămurim dacă și ce schimbări se vor produce în ratingurile TV cu noul prestator de audiențe.

24 ianuarie Ringier confirmă alianța cu Dogan. O știre care părea imensă, dar relativul insucces al Kanal D și faptul că niciuna din părți nu pare a fi știut ce să facă cu parteneriatul nu confirmă așteptările de la începutul anului.

FEBRUARIE
1 februarie Realitatea Media anunță investiții în presa scrisă și audiovizual în valoare de 40 de milioane de euro. Banii aruncați de Sorin Ovidiu Vântu în piață s-au văzut în “Money Express”, “Business Standard”, relansarea “Cotidianul”, concepte de internet de felul MoneyLine.ro, Romantica. La jumătatea lui 2007 aveam să aflăm de la Ministerul de Finanțe ceea ce managerii știau deja când s-au anunțat aceste investiții: instituțiile media ale lui SOV, ulterior rebrănduite ca “Grupul Realitatea-Cațavencu”, aveau deja pierderi importante în 2006 – 5,1 milioane de euro în cazul operațiunilor de televiziune.

16 februarie Kanal D începe probele tehnice. Investiția turcilor de la Dogan provoca frisoane în piață înaintea lansării, din cauza marelui număr de vedete achiziționate de pe Pro și TVR (Vacanța Mare, La bloc, Cernat, Războiu etc.), dar performanțele au fost oricum altfel decât năucitoare.

26-27 februarie Ies la iveală blogurile “Cotidianul” și Realitatea TV (aici, aici). Nu e vorba de două rețele care vor schimba blogosfera, dar e primul simptom că blogul devine aproape un “must” la instituțiile mari de media. Își încercaseră norocul până atunci doar HotNews, “Evenimentul zilei” (proiect mereu oprit și pornit, nu mai avem link de pe front page azi), “Gazeta Sporturilor” cu bloGSPort.ro.

27 februarie Un text publicat de “Ziua” îl face pe Liiceanu în toate felurile, sub semnătura unui filozof apărut de niciunde, pe nume Ion Spânu. Consternare în mediile intelectuale.

28 februarie RCS-RDS anunță o cifră de afaceri de 300 de milioane și 200 de mii de abonați DigiTV (satelit digital) în Ungaria. Știrea e una din puținele în care capitalul și know-how-ul românesc apar alături de astfel de cifre.

MARTIE
1 martie Un articol controversat din “Jurnalul național”, “TVR este în faliment“, declanșează scandalul care se va încheia cu plecarea lui Tudor Giurgiu din poziția de președinte-director general al televiziunii publice. Combatanții din scandal au avut diferite nuanțe politice, dar și profesionale: “rezistența mută” din TVR, incompetenții fără emisiuni dar cu sporuri de “realizatori” au reușit să curețe cele câteva companii independente care câștigaseră prin concurs dreptul de a realiza emisiuni pe postul public. Principalul reproș la adresa lui Giurgiu s-a referit la pierderile de bani. Toată povestea a fost interpretată mai ales ca o răfuială între partide. În momentul de față, grila TVR e tot mai goală.

9 martie “Averea” se transformă în “Click!”, tabloid realizat de fosta echipă a “Libertății”, liderul de piață, trecută de la Ringier la Adevărul. Managementul “Click!” a declarat 100.000 de exemplare vândute în noiembrie 2007, ceea ce pune “Click!” pe poziția a doua în topul cotidienelor, peste “Jurnalul”. Rămâne să vedem cifrele Biroului Român de Audit al Tirajelor, dar sunt șanse mici ca Adevărul să umfle statisticile. Dacă se confirmă, e primul succes incontestabil de media din zona Vîntu-Patriciu, poate alături de “Money Express”, un săptămânal de business care a tot urcat în topul categoriei proprii.

25 martie Prima emisie Romantica TV, de la Plumbuita, cu Teo, Tanța, Irina Reisler. Astăzi ratingurile arată prost și Teo a plecat.

26 martie “Ziarul financiar” anunță rebrandingul TV Sport în Sport.ro. E ultimul pas din strategia de trecere a postului lansat de Silviu Prigoană sub umbrela CME/Adrian Sârbu. Project managerul preluării și relansării, Costi Mocanu, va deveni directorul executiv al televiziunilor Pro după promovarea lui Sârbu ca no. 2 în CME, la sfârșitul lui 2007.

APRILIE
16 aprilie Călin Fusu anunță pe “Media lui Comanescu” lansarea Video.Neogen.ro, după ce la începutul anului (nu știu data, e o știre pe care am scăpat-o) apăruse primul site important de video sharing românesc, Trilulilu.ro. Mogulul Neogen îi făcuse lui Silviu Biriș, no. 1 la Trilulilu, o ofertă de preluare în zona “cinci cifre”, pe care acesta a refuzat-o. Ulterior, Biriș avea să vândă 10 procente din Trilulilu contra a 100 de mii de euro.

20 aprilie “Jurnalul național” apare cu insert de carte, după ce oferise CD-uri de muzică lăutărească. E un simptom că strategia de marketing a “Cotidianului” (cărțile girate de I.T. Morar, CD-uri, DVD-uri) începe să fie preluată și de alți publisheri mari. După ce și “Evenimentul zilei” sau “Săptămâna financiară” se vor arunca în piața de inserturi, câștigătorul va fi tot “Cotidianul”, cu creșteri de audiență de 20 de procente în ultimul Studiu Național de Audiență.

26 aprilie Sanoma România anunță lansarea “Harper’s Bazaar” în România, la sfârșitul verii lui 2007 (s-a și întâmplat). E primul anunț oficial referitor la piața de glossy, tot mai aglomerată din 2005 încoace. În momentul de față se pregătesc să intre “Marie Claire” (tot la Sanoma, redactor-șef Mara Stroe, ex-“Glamour”) și “InStyle” (Attica, redactor-șef Dana Negrilă, ex-“Men’s Health”). Pe segmentele de bărbați, psihologie ș.a. au avut loc diferite alte lansări și achiziții.

30 aprilie Relansare “Adevărul” în format compact, cu echipa Cornețeanu-Halpert-Ciocăzanu, adică a lui Dinu Patriciu, la ghidon. Ziarul a obținut creșteri ușoare, către zona de 25-30.000 de copii vândute. Sau, altfel spus, căderea din interregnul Anna Maria Tinu (după plecarea echipei lui Cristian Tudor Popescu, înainte de preluare de Patriciu) a fost stopată. Cifrele din toamnă ale “Adevărului” nu se văd încă la BRAT.ro.

MAI
3 mai “Cotidianul” se relansează, cu Mihnea Măruță ca redactor-șef. După ce acesta a obținut creșteri notabile de audiență și ziarul a realizat break even în noiembrie, s-ar putea să se trezească pe cap cu un consiliu editorial de “înțelepți”.

15 mai “Sport Total” își întrerupe apariția. Un ziar care vindea trei-patru mii de exemplare, în ciuda numelor cunoscute în presa sportivă care semnau acolo. Moartea unui cotidian neimportant e importantă totuși în sensul că epoca romantică a investitorilor în media (deputatul frigotehnist de orientare PD Nicolae Bară, în cazul “Sport Total”) s-a cam încheiat, în România.

17 mai Se lansează “Business Standard”, cotidianul de afaceri al lui Sorin Ovidiu Vîntu, pe o nișă unde “Ziarul financiar” (Sârbu) evolua singur, cu succes notabil. Cifrele actuale ale cotidianului de la SOV nu se cunosc, dar probabil că nu sunt foarte mari, iar în presa de business se vorbește de diferite gafe și găfuțe ale cotidianului. În lipsă de altceva, “Standard” se poate lăuda cu un premiu de grafică, pentru layoutul realizat de Cristi Lipan. Am avut o scurtă colaborare cu ziarul, mai ales pentru punerea pe picioare a zonei de media, înaintea apariției.

30 mai Adevărul acuză Ringier de furt informatic. Managementul lui Dinu Patriciu spune că cineva a descărcat sistematic pagini pdf din “Click!”, de pe un server aparținând Ringier Romania. Povestea ajunge la Clubul Român de Presă, care solicită Ringier explicații. Ringier nu le dă, posibil fiindcă se pregătește de un proces. E o poveste pe care ar mai merita săpat, sunt bani foarte mulți la mijloc, iar Răzvan Cornețeanu, GM-ul de la Adevărul, a făcut multe zile fripte Ringier după plecarea din acest trust, în toamna lui 2006.

IUNIE
8 iunie Adrian Sârbu anunță tranzacționarea penultimelor cinci procente (de la 90 la 95%) din MediaPro International și Pro TV SA cu CME, contra a 49,8 milioane de dolari. O parte din banii obținuți de Adrian Sârbu vor fi investiți tot în media.

19 iunie Vodafone lansează telefonia fixă. Împreună cu implicarea RCS-RDS în 3 G (au început să apară recent mobilele) și investiția masivă a UPC în infrastructură și client service (50 de milioane), sunt semne că pe piața de cablu și comunicații se produc mișcări tectonice. Tendința nouă e o ofertă de tip “quad-play”, care adaugă cablului, internetului și telefoniei fixe mobilul. Desigur că va mai trece destulă vreme până ce motivele de a se plânge ale clientului persoană fizică se vor dilua simțitor, mai ales la marii cabliști. Banii care se vehiculează în această piață vor da totuși roade vizibile la un moment dat.

21 iunie Ringier România anunță vânzarea ghidurilor TV worldwide către Bauer. “TV mania” și “TV Satelit” intră și ele în acest deal, deși vor avea managementul asigurat tot de Ringier. Motivația oficială se leagă de asaltul noilor tehnologii de ghid TV, gen internet/electronic program guide (ceea ce posesorii de cablu digital sau DTH pot deja vedea în România). Tehnologii pe care Bauer le posedă, iar Ringier nu.

22 iunie Adrian Năstase își lansează blogul la Nastase.wordpress.com, cu cifre de trafic remarcabile. E semnul unei apariții masive a politicienilor în blogosferă. Cei mai harnici: PNL și PSD.

P.S.: Toate știrile de mai sus au apărut pe “Media lui Comanescu”. Există și lucruri pe care cu siguranță le-am trecut cu vederea – gen apariția Trilulilu, fiindcă nu mi-am propus să fiu aici exhaustiv, ci doar relevant. De aceea, vă invit să le adăugați mai la vale, dacă simțiți nevoia. Mulțumesc.

6 thoughts on “2007: știrile care au schimbat piața media (I)”

  1. Putin cam superficial, Iulian – chiar daca e doar un post de blog, se simte Revelionul in fibra ta de analist 🙂 Un an bun, la multi ani tot mai buni!

  2. Ai omis retragerea Realitatii TV de la CRP, in urma scandalului Turcescu – Orban (dec 2007).

    Semnificativ ar mai fi cresterea mai mult decat semnificativa a DTH-ului (Direct To Home), de la aprox. 10% din gospodarii la 20+%, cu un staggering 35% in rural.

    E plina tzara de lighioane si de lighene digitale, iar lumea isi pierde viata belind ochii la ele. 🙂

  3. “Mogulul Neogen îi făcuse lui Silviu Biriș, no. 1 la Trilulilu, o ofertă de preluare în zona “cinci cifre” …” Cred că Silviu Biriș e un actor, nu crocodil șef la Trilulilu 😛 (again)

Leave a Reply to Sergiu Biriș Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *