2007: ştirile care au schimbat piaţa media (I)

La mulţi ani tuturor cititorilor şi scuze pentru cele două zile cât blogul a fost “jos”, s-a lucrat ceva în camera motoarelor. Începem 2008 cu o listă de evenimente care au schimbat piaţa media în 2007. Primele şase luni aici, următoarele, săptămâna viitoare.

IANUARIE
1 ianuarie Blog.HotNews.ro, care funcţiona din februarie 2006 ca o platformă colectivă, cu mai mulţi autori, se desparte în www.comanescu.ro (comunicare), Doc.Hotnews.ro (politică), Merlin.HotNews.ro (blogul lui Merlin), Moldovan.Hotnews.ro (burse externe). E un proiect care va ajunge la 10 bloguri dot Hotnews şi de care m-am ocupat până în toamna lui 2007.

8 ianuarie Se află că GfK România a câştigat licitaţia pentru datele de audienţă TV. TNS-AGB iese din scenă de-abia din 2008, aşa că tot de-atunci rămâne să ne lămurim dacă şi ce schimbări se vor produce în ratingurile TV cu noul prestator de audienţe.

24 ianuarie Ringier confirmă alianţa cu Dogan. O ştire care părea imensă, dar relativul insucces al Kanal D şi faptul că niciuna din părţi nu pare a fi ştiut ce să facă cu parteneriatul nu confirmă aşteptările de la începutul anului.

FEBRUARIE
1 februarie Realitatea Media anunţă investiţii în presa scrisă şi audiovizual în valoare de 40 de milioane de euro. Banii aruncaţi de Sorin Ovidiu Vântu în piaţă s-au văzut în “Money Express”, “Business Standard”, relansarea “Cotidianul”, concepte de internet de felul MoneyLine.ro, Romantica. La jumătatea lui 2007 aveam să aflăm de la Ministerul de Finanţe ceea ce managerii ştiau deja când s-au anunţat aceste investiţii: instituţiile media ale lui SOV, ulterior rebrănduite ca “Grupul Realitatea-Caţavencu”, aveau deja pierderi importante în 2006 – 5,1 milioane de euro în cazul operaţiunilor de televiziune.

16 februarie Kanal D începe probele tehnice. Investiţia turcilor de la Dogan provoca frisoane în piaţă înaintea lansării, din cauza marelui număr de vedete achiziţionate de pe Pro şi TVR (Vacanţa Mare, La bloc, Cernat, Războiu etc.), dar performanţele au fost oricum altfel decât năucitoare.

26-27 februarie Ies la iveală blogurile “Cotidianul” şi Realitatea TV (aici, aici). Nu e vorba de două reţele care vor schimba blogosfera, dar e primul simptom că blogul devine aproape un “must” la instituţiile mari de media. Îşi încercaseră norocul până atunci doar HotNews, “Evenimentul zilei” (proiect mereu oprit şi pornit, nu mai avem link de pe front page azi), “Gazeta Sporturilor” cu bloGSPort.ro.

27 februarie Un text publicat de “Ziua” îl face pe Liiceanu în toate felurile, sub semnătura unui filozof apărut de niciunde, pe nume Ion Spânu. Consternare în mediile intelectuale.

28 februarie RCS-RDS anunţă o cifră de afaceri de 300 de milioane şi 200 de mii de abonaţi DigiTV (satelit digital) în Ungaria. Ştirea e una din puţinele în care capitalul şi know-how-ul românesc apar alături de astfel de cifre.

MARTIE
1 martie Un articol controversat din “Jurnalul naţional”, “TVR este în faliment“, declanşează scandalul care se va încheia cu plecarea lui Tudor Giurgiu din poziţia de preşedinte-director general al televiziunii publice. Combatanţii din scandal au avut diferite nuanţe politice, dar şi profesionale: “rezistenţa mută” din TVR, incompetenţii fără emisiuni dar cu sporuri de “realizatori” au reuşit să cureţe cele câteva companii independente care câştigaseră prin concurs dreptul de a realiza emisiuni pe postul public. Principalul reproş la adresa lui Giurgiu s-a referit la pierderile de bani. Toată povestea a fost interpretată mai ales ca o răfuială între partide. În momentul de faţă, grila TVR e tot mai goală.

9 martie “Averea” se transformă în “Click!”, tabloid realizat de fosta echipă a “Libertăţii”, liderul de piaţă, trecută de la Ringier la Adevărul. Managementul “Click!” a declarat 100.000 de exemplare vândute în noiembrie 2007, ceea ce pune “Click!” pe poziţia a doua în topul cotidienelor, peste “Jurnalul”. Rămâne să vedem cifrele Biroului Român de Audit al Tirajelor, dar sunt şanse mici ca Adevărul să umfle statisticile. Dacă se confirmă, e primul succes incontestabil de media din zona Vîntu-Patriciu, poate alături de “Money Express”, un săptămânal de business care a tot urcat în topul categoriei proprii.

25 martie Prima emisie Romantica TV, de la Plumbuita, cu Teo, Tanţa, Irina Reisler. Astăzi ratingurile arată prost şi Teo a plecat.

26 martie “Ziarul financiar” anunţă rebrandingul TV Sport în Sport.ro. E ultimul pas din strategia de trecere a postului lansat de Silviu Prigoană sub umbrela CME/Adrian Sârbu. Project managerul preluării şi relansării, Costi Mocanu, va deveni directorul executiv al televiziunilor Pro după promovarea lui Sârbu ca no. 2 în CME, la sfârşitul lui 2007.

APRILIE
16 aprilie Călin Fusu anunţă pe “Media lui Comanescu” lansarea Video.Neogen.ro, după ce la începutul anului (nu ştiu data, e o ştire pe care am scăpat-o) apăruse primul site important de video sharing românesc, Trilulilu.ro. Mogulul Neogen îi făcuse lui Silviu Biriş, no. 1 la Trilulilu, o ofertă de preluare în zona “cinci cifre”, pe care acesta a refuzat-o. Ulterior, Biriş avea să vândă 10 procente din Trilulilu contra a 100 de mii de euro.

20 aprilie “Jurnalul naţional” apare cu insert de carte, după ce oferise CD-uri de muzică lăutărească. E un simptom că strategia de marketing a “Cotidianului” (cărţile girate de I.T. Morar, CD-uri, DVD-uri) începe să fie preluată şi de alţi publisheri mari. După ce şi “Evenimentul zilei” sau “Săptămâna financiară” se vor arunca în piaţa de inserturi, câştigătorul va fi tot “Cotidianul”, cu creşteri de audienţă de 20 de procente în ultimul Studiu Naţional de Audienţă.

26 aprilie Sanoma România anunţă lansarea “Harper’s Bazaar” în România, la sfârşitul verii lui 2007 (s-a şi întâmplat). E primul anunţ oficial referitor la piaţa de glossy, tot mai aglomerată din 2005 încoace. În momentul de faţă se pregătesc să intre “Marie Claire” (tot la Sanoma, redactor-şef Mara Stroe, ex-“Glamour”) şi “InStyle” (Attica, redactor-şef Dana Negrilă, ex-“Men’s Health”). Pe segmentele de bărbaţi, psihologie ş.a. au avut loc diferite alte lansări şi achiziţii.

30 aprilie Relansare “Adevărul” în format compact, cu echipa Corneţeanu-Halpert-Ciocăzanu, adică a lui Dinu Patriciu, la ghidon. Ziarul a obţinut creşteri uşoare, către zona de 25-30.000 de copii vândute. Sau, altfel spus, căderea din interregnul Anna Maria Tinu (după plecarea echipei lui Cristian Tudor Popescu, înainte de preluare de Patriciu) a fost stopată. Cifrele din toamnă ale “Adevărului” nu se văd încă la BRAT.ro.

MAI
3 mai “Cotidianul” se relansează, cu Mihnea Măruţă ca redactor-şef. După ce acesta a obţinut creşteri notabile de audienţă şi ziarul a realizat break even în noiembrie, s-ar putea să se trezească pe cap cu un consiliu editorial de “înţelepţi”.

15 mai “Sport Total” îşi întrerupe apariţia. Un ziar care vindea trei-patru mii de exemplare, în ciuda numelor cunoscute în presa sportivă care semnau acolo. Moartea unui cotidian neimportant e importantă totuşi în sensul că epoca romantică a investitorilor în media (deputatul frigotehnist de orientare PD Nicolae Bară, în cazul “Sport Total”) s-a cam încheiat, în România.

17 mai Se lansează “Business Standard”, cotidianul de afaceri al lui Sorin Ovidiu Vîntu, pe o nişă unde “Ziarul financiar” (Sârbu) evolua singur, cu succes notabil. Cifrele actuale ale cotidianului de la SOV nu se cunosc, dar probabil că nu sunt foarte mari, iar în presa de business se vorbeşte de diferite gafe şi găfuţe ale cotidianului. În lipsă de altceva, “Standard” se poate lăuda cu un premiu de grafică, pentru layoutul realizat de Cristi Lipan. Am avut o scurtă colaborare cu ziarul, mai ales pentru punerea pe picioare a zonei de media, înaintea apariţiei.

30 mai Adevărul acuză Ringier de furt informatic. Managementul lui Dinu Patriciu spune că cineva a descărcat sistematic pagini pdf din “Click!”, de pe un server aparţinând Ringier Romania. Povestea ajunge la Clubul Român de Presă, care solicită Ringier explicaţii. Ringier nu le dă, posibil fiindcă se pregăteşte de un proces. E o poveste pe care ar mai merita săpat, sunt bani foarte mulţi la mijloc, iar Răzvan Corneţeanu, GM-ul de la Adevărul, a făcut multe zile fripte Ringier după plecarea din acest trust, în toamna lui 2006.

IUNIE
8 iunie Adrian Sârbu anunţă tranzacţionarea penultimelor cinci procente (de la 90 la 95%) din MediaPro International şi Pro TV SA cu CME, contra a 49,8 milioane de dolari. O parte din banii obţinuţi de Adrian Sârbu vor fi investiţi tot în media.

19 iunie Vodafone lansează telefonia fixă. Împreună cu implicarea RCS-RDS în 3 G (au început să apară recent mobilele) şi investiţia masivă a UPC în infrastructură şi client service (50 de milioane), sunt semne că pe piaţa de cablu şi comunicaţii se produc mişcări tectonice. Tendinţa nouă e o ofertă de tip “quad-play”, care adaugă cablului, internetului şi telefoniei fixe mobilul. Desigur că va mai trece destulă vreme până ce motivele de a se plânge ale clientului persoană fizică se vor dilua simţitor, mai ales la marii cablişti. Banii care se vehiculează în această piaţă vor da totuşi roade vizibile la un moment dat.

21 iunie Ringier România anunţă vânzarea ghidurilor TV worldwide către Bauer. “TV mania” şi “TV Satelit” intră şi ele în acest deal, deşi vor avea managementul asigurat tot de Ringier. Motivaţia oficială se leagă de asaltul noilor tehnologii de ghid TV, gen internet/electronic program guide (ceea ce posesorii de cablu digital sau DTH pot deja vedea în România). Tehnologii pe care Bauer le posedă, iar Ringier nu.

22 iunie Adrian Năstase îşi lansează blogul la Nastase.wordpress.com, cu cifre de trafic remarcabile. E semnul unei apariţii masive a politicienilor în blogosferă. Cei mai harnici: PNL şi PSD.

P.S.: Toate ştirile de mai sus au apărut pe “Media lui Comanescu”. Există şi lucruri pe care cu siguranţă le-am trecut cu vederea – gen apariţia Trilulilu, fiindcă nu mi-am propus să fiu aici exhaustiv, ci doar relevant. De aceea, vă invit să le adăugaţi mai la vale, dacă simţiţi nevoia. Mulţumesc.

  1. pymm Reply

    Putin cam superficial, Iulian – chiar daca e doar un post de blog, se simte Revelionul in fibra ta de analist 🙂 Un an bun, la multi ani tot mai buni!

  2. Turambar Reply

    Ai omis retragerea Realitatii TV de la CRP, in urma scandalului Turcescu – Orban (dec 2007).

    Semnificativ ar mai fi cresterea mai mult decat semnificativa a DTH-ului (Direct To Home), de la aprox. 10% din gospodarii la 20+%, cu un staggering 35% in rural.

    E plina tzara de lighioane si de lighene digitale, iar lumea isi pierde viata belind ochii la ele. 🙂

  3. Sergiu Biriş Reply

    “Mogulul Neogen îi făcuse lui Silviu Biriş, no. 1 la Trilulilu, o ofertă de preluare în zona “cinci cifre” …” Cred că Silviu Biriş e un actor, nu crocodil şef la Trilulilu 😛 (again)

Post your thoughts